Specialpædagogik i praksis

Blog

Relationsarbejde og alle elever til folkeskolens prøver

Hved er egentlig vigtige lærerkompetencer?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved godt det er en gammel kronik. Men tænker stadig at de tre punkter fra dansk clearingshouse omkring hvad en god lærer er, er er spot on. Relationskompetence, klasseledelse og faglig kompetence. Hvor faglig kompetence er den mindst vigtige. 

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Nu vi skal have flere elever til folkeskolens prøver, skal vi være forsigtige med at forcere noget. Vi skal have et fundament gode relationer og en tryg ramme i klassen, før vi kan begynde at fylde på og øve testsituationer. Men omvendt er det også den vej vi skal. Der er et stort efterslæb ift tekniske uddannelser hvor færre unge søger. Og der er flere håndværkere der hentes fra udlandet. 

Og hvis karaktergennemsnittet er 02 for dansk og matematik for tech uddannelserne, og 7 for gymnasiet, skal vi tænke fagligt også for at få flest muligt til at fuldføre deres drømme. 

Link til kronikken:

https://www.folkeskolen.dk/55223/saa-drop-dog-den-faglighed

Photo by Nina P on Reshot