Trine Hyllested

Blog

Formidler fagportalernes færdigretter i virkeligheden fejlforståelser?

Lærerne har meget kort forberedelsestid til hver time, nogle steder 7 minutter. Læreruddannelsens timeantal er halveret i løbet af de sidste 20 år, uden at kravene er reduceret. Man skal så selv læse op ved siden af. Det er de færreste studerende, der når det. Det betyder at dybdelæringen på visse felter er forsvundet. 1/3 af lærerne i natur/teknologi er uden en uddannelse i faget. Det betyder at de færdigretter fagportalerne serverer kommer til at styre meget undervisning i folkeskolen. Især når kommunerne beder lærerne om at bruge fagportalerne. Det giver fagportalerne et kæmpe fagligt ansvar. Er de sig det bevidst ?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mine studerende har lige afleveret en opgave der handlede om selv at fremstille et undervisningsmateriale. Nogle havde misforstået opgaven og kopierede undervisningsmateriale direkte fra en fagportal, der handlede om forsøg med frugt og grøntsager. Den studerende ville henvende sig til 1.-2.klasse og havde fundet et forsøg, der satte eleverne i gang med at sortere indkøbene fra supermarkedet i frugt og grøntsager. Eleverne skulle så udfylde et skema, hvori de skulle skrive, hvad der er frugt og hvad der er en grøntsag.

Trine Hyllested

Jeg var inde og kigge på fagportalen og blev ret rystet. Ingen steder var der defineret, hvad en frugt egentlig er og hvilken funktion på planten den har. Ingen steder i denne opgave var der beskrevet hverdagsforståelsen og fagforståelsen. Hvordan i alverden skulle en lærer, der ikke har nogen særlig viden om biologi, så kunne bruge denne opgave?  Jo man kan videreformidle sin egen hverdagsforståelse af frugt og grøntsager, men er det formålet med aktiviteten? Fagportalen har fine funktioner med oplæsning, fine fotografier, film,  ideer til forsøg og aktiviteter. En faglig definition af nøglebegreberne er total fraværende. Noget af det vigtigste i natur/teknologi er arbejdet med at bevæge sig fra hverdagsforestillinger til fagbegreber. Hvis fagportalerne ikke vælger hvilket fagbegreb de vil formidle og ikke formidler fagbegreberne korrekt, bliver fagportalerne jo bare en fastlåsning af elevernes hverdagsforestillinger. Hvor er den faglige redaktør, der ved hvad hun/han arbejder med ?

Powered by Labrador CMS