Trine Hyllested

Blog

Naturfagsundervisning for begyndere.

Natur/teknologi-undervisningen i folkeskolens største og grundlæggende naturfag varetages af ca. 65% faguddannede og ca.35% af underviserne har ingen fag-faglig uddannelse i faget. Underviserne skal skabe fundamentet for eleverne i 1.-6.klasse, der senere skal undervises i biologi, geografi og fysik/kemi og måske skal videre som elektrikere, vvsére, læger og ingeniører. Det er en urimelig situation at sætte alle i. Vi ved faktisk ikke særlig meget om, hvad der egentlig foregår i undervisningen. Der er nemlig ikke lavet større dansk forskning i folkeskolens natur/teknologi siden LUNT-undersøgelsen i 1997. Mon de store fonde, der poster millioner ind i skolerne og dermed styrer den danske skoles udvikling i naturfagene, egentlig er klar over dette?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ovenstående billede kommer fra bogen” Natur/teknologi-didaktik-Naturfagsundervisning for begyndere” og er tegnet af Ida Hy. Jeg har skrevet denne bog, som blev udgivet på Reitzel 7.9.20. Den er ment som en håndsrækning til lærere og lærerstuderende i natur/teknologi.

Trine Hyllested

Men bøger er ikke nok! Skoleledelserne og overbygningslærerne må træde til. Lærerne må uddannes. Fonde, universiteter og professionshøjskoler må prioritere forskning i naturfagsundervisning for de 6-12 årige. Det er et fælles problem. Vi kan ikke bygge udviklingen af naturfagsundervisning i Danmark på et fundament, der ikke er vidensbaseret.

Powered by Labrador CMS