Trine Hyllested
Blog
Hvordan og hvorfor kan vi arbejde med naturoplevelser
Et helt frisk studie fra DPU ved Theresa Shilhab fortæller konkret om, hvordan du kan inddrage natur i din undervisning og hvorfor du skal gøre det. Formidlingen af studiet er dygtigt bygget op. Du kan bevæge dig fra at få et hæfte med gode ideer til din undervisning til evt. at læse lidt mere om, hvorfor du skal bruge naturen som læringsrum og teknologien som forlængelse af dine sanser. Der findes endvidere en mulighed for at fordybe sig i forskningslitteratur om emnet.
Billedet er fra forsiden af DPU-rapporten
Ideerne til undervisning er
- Beskriv et naturområde med en masse digitale apps
- Leg og lær om Newtons love med udgangspunkt i din cykel
- Gå i dybden med hvad en videnskabelig metode kan være for en 2.klasse!
- Dyrk dit eget græskar
Forskningsrapporten
Der er en grundig rapport, som sammenfatter internationale studier om naturoplevelser og argumenterer for, hvorfor det er vigtigt at arbejde med naturoplevelser i naturfagene. Den beskriver, hvordan man kan forstå, at naturvidenskab bliver til, ved selv at udøve den.
- At aktiv, bevidst kropslig brug af uderummet stimulerer læring og forankrer de faglige begreber.
- At teknologi kan forstærke vores naturoplevelser ved at forlænge og udvide vores sanser.
- At naturoplevelser, brugt på en bevidst måde, kan forøge viden om indhold, metode, give associationer og argumenter
- At dybere forståelse kan give en nærmere tilknytning til natur og miljø og dermed et udgangspunkt for mere handleparathed i forhold til den skræmmende, miljøspolerede fremtid.
Bevis for disse påstande kan findes i det grundige review af forskningsartikler, man kan fordybe sig i. Det er simpelthen ”gefundenes Fressen” for en bachelor studerende i naturfagene, men også for alle andre, der stadig gerne vil lære noget nyt!
https://dpu.au.dk/viden/paedagogiskindblik/naturoplevelser-i-naturfagsundervisning/