Trine Hyllested

Blog

Når bæredygtighed bliver konkret-Den grønne rygrad

Jeg stødte på dem her på Folkeskolen.dk og tænkte: et af de utallige akademikergenererede projekter, der skal inspirere folkeskolens underfinansierede undervisning. Det, som de var ved at lave, det er altså lavet før. Jeg skrev og henviste bedrevidende til en masse sites og sendte nogle af mine artikler. Det tog de dog ikke ilde op. Tværtimod- de kontaktede de mig for at jeg skulle holde oplæg for dem.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg blev supernysgerrig og oplevede en type projekt, jeg faktisk ikke havde set før. Et projekt der samlede mange vinkler på bæredygtighed ind. Indsamling af konkrete ideer og vidensdeling på tværs af skoler med både vinkler fra lærere og elever. Den grønne rygrad tager udgangspunkt i et netværk af skoler de selv har kontakt til. Bæredygtighed er super svært at få konkretiseret til et niveau, hvor eleverne kan være med til at handle og ikke bare blive fortvivlede over verdens tilstand. Den grønne rygrad arbejder både med natur/teknologi og naturfaglige overbygningsfag og alle de andre fag! De kaster sig ud i mærkelige vinkler og kommer faktisk frem med nye tanker. De har deres bagland i den videnstunge tænketank Concito og i Haver til maver. Faktisk blev jeg selv klogere-tak for det. Tjek dem ud:   https://concito.dk/groenne-rygrad

Trine Hyllested

Her kan I se det jeg var med i:

https://concito.dk/se-webinaret-samarbejdet-med-eksterne-laeringsmiljoeer-baeredygtighedsundervisningen