Trine Hyllested

Blog

Sommer og souvenirpædagogik i natur/teknologi

Om lidt bliver det sommer og vi spredes for alle vinde. Hvordan kan man skærpe sine elevers interesse for omgivelserne også i ferien? Der skal ikke så meget til. Konkrete fænomener er udgangspunktet i natur/teknologi. De er vigtige for at opleve og forstå sin omverden. Det handler først og fremmest om at tage udgangspunkt i elevernes nære verden og det de er optagede af.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan måske lære af de gamle skrifter: H. Erslev i ”Vor Ungdom” (Bladet ”Folkeskolen”s forgænger)1880:

Trine Hyllested

”Nej, en enkelt Gjenstand, som Eleven har set eller allerhelst har haft i sine Hænder, medens den er bleven beskreven, har ofte større Værdi end hundrede, som kun ere beskrevne, aldrig sete”.

Tag en sten med hjem fra ferien

En pædagog, Helle, som jeg havde på kursus sidste år, bad altid eleverne om at tage en sten med hjem til klassen fra deres ferie. Den koster jo ikke noget, sagde hun, men kan fortælle en god historie!

Ideen kunne måske udvides til en lille ting fra deres ferie, som har gjort indtryk på dem:

En sten, en muslingeskal, et sneglehus, en kapsel, en trisse, en mønt eller en prop?  Så kunne man lade eleverne skrive en lille fortælling og måske lave en udstilling af tingene når vi ses på skolen efter ferien.

Martin A. Hansen skriver i romanen ”Løgneren” (Gyldendal 1967) om landsbylærerens metoder:

”Eller der hænger en Dag en almindelig Brændesav i et Baand fra Loftet. Hænger uomtalt, til vi er modne for de Årtusinders Snilde og Erfaring, der er i en Brændesav….”

Der er noget særligt ved den perception, som konkrete genstande kan tilbyde. Den er svær at opleve på en skærm. Tænk på Halfdan Rasmussens børnesang: ”I banken ligger 20 millioner”- hvad synes du den fortæller om, hvad det er børn er optagede af ?

Powered by Labrador CMS