Trine Hyllested

Blog

Hvad er kernen i god naturfagsundervisning?

Vi ønsker os et naturfag som inspirerer, som giver mestring og som rummer værktøj som børn og unge kan bruge til at forklare, diskutere, finde løsninger og undre sig med i forhold til den verden de er en del af. Derfor ønsker vi os naturfagstimer, som udfordrer elever til at tænke selv, til at diskutere med hinanden og som kobler ny viden til eksisterende viden. Timer som kan træne eleverne i at bruge deres viden. Hvordan ser en sådan viden ud - Hvad er kernen i god naturfagsundervisning?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ovenstående ambition beskrives som målsætningen for et nyt temanummer  af det norske tidsskrift "Naturfag" fra Naturfagscenteret i Oslo. "Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa".

Trine Hyllested

Det norske naturfagscenter er en del af universitetet i Oslo og er uafhængigt af det norske undervisningsministerium. Det rådgiver læreruddannelser, skoler og børnehaver om god ”naturfagsoplæring” som det hedder på norsk. Man kan abonnere gratis på deres tidsskrift og få det sendt til sin privatadresse. Det seneste nummer, der er landet hos mig, har ovennævnte ambition og kan anbefales til alle typer af naturfagslærere. Du kan finde det elektronisk her- God fornøjelse !

https://www.naturfagsenteret.no/binfil/download2.php?tid=2221923