Trine Hyllested
Blog
Træer, knopper, blade og bark
Der er masser af læring at hente i de træer I har lige udenfor skolen. Bark, knopper, blade og blomsterne på træerne. Det er nu det sker!
I kunne lige nu kunne fokusere på træer, deres knopper, deres blade og deres bark. Måske kan I finde deres frugter på jorden.
Koncentrer jer om at lære bare tre forskellige slags træer at kende.
Lav barkaftryk, det vil sige gnid med en farve ovenpå et papir oven på barken og læg mærke til forskelle i barken på de tre forskellige træer.
Kik på træernes knopper og læg mærke til forskellene på knopperne.
Skær grene af (mindst 10 meter høje) træer og tag grenene med ind, sæt dem i vand og få bladene til at springe ud.
Find gamle blade på jorden under træet og prøv at lave et gnidetryk af de gamle blade.
Find måske også frugten af træet og få den til at spire inde i klassen eller i stuen. Et agern eller en kastanie kan I godt få til at spire og lave et lille nyt træ ud af dem!
Udnævn et træ til jeres træ og følg det hele foråret
Når I er ude, men i hvert fald når I kommer ind, så snak om at det er bladene, der sørger for at træet kan vokse. Det laver sukker ved hjælp af CO2, vand og sollys. Det vil sige at bladet producerer energien for træet. Om vinteren går træet i dvale. Når lyset kommer, så springer træerne ud igen og bladene kan producere ny energi så træet kan vokse igen. På den måde laver træer også energi til deres frugter. Fx et æbletræ, her spiser vi æblet, noget af den energi, som træet har lavet. Her kan vi finde æbletræets frø indeni kernehuset, inde i æblerne!
På nogle træer springer deres blomster ud først, inden bladene bliver meget store. Så kan blomsterne blive bestøvet af vinden inden bladene vokser sig store og skærmer for vinden! F.eks. på en mirabel, der blomstrer lige nu. Man kan læse mere om træer og buske på skoven-i-skolen.dk.
og få flere ideer til natur/teknologi her
https://www.folkeskolen.dk/1857639/eminent-didaktiktaktik