Trine Hyllested
Blog
Hvad skal der ske med natur/teknologi?
Man vil gerne have flere unge til at vælge naturvidenskabelige uddannelser, men kompetencedækningen for det naturfaglige grundfag i folkeskolen er lav. Få lærerstuderende vælger at undervise de yngste, og forskningen er ikke prioriteret. Hvordan forventer man, at det kan hænge sammen?
Den faglige kompetencedækning for de naturfaglige undervisningsfag i folkeskolen er i dag kun 60 % for natur/teknologi, 70 % for geografi, 82 % for biologi, 96% for fysik/kemi. (UVM 2015/2016).
Ville man tillade dette i dansk eller matematik? Ville man lave et samlet begyndersprogfag for fransk, tysk og engelsk og lade 40 % af lærerne være uden faglig baggrund i fagene?
Mange peger på betydningen af, at flere unge vælger en naturfaglig ungdomsuddannelse. Jeg spørger: Hvor starter fødekæden? Hvor er den samlende naturfagsdidaktiske satsning, der også prioriterer de yngste i folkeskolen?
Kun 2% af de lærerstuderende på UCC vælger natur/teknologi
Natur/teknologi (oprindeligt natur/teknik) blev indført som basisnaturfag i Danmark med loven i 1993 for de 7-12årige. Det er også et undervisningsfag på læreruddannelsen, hvor det blev indført i 1997, og de første blev udklækket i 2001.
I en undersøgelse, jeg arbejder på i øjeblikket, har jeg fundet, at kun 2 % af de lærerstuderende på UCC vælger natur/teknologi som undervisningsfag. Ca. 9 % af de studerende vælger et af overbygningsfagene biologi, geografi eller fysik/kemi.
Af disse overbygningsstuderende tager ca. 1/7 del vores særlige ASTE- uddannelse. Det er en særlig talentuddannelse for de lærerstuderende på UCC, der vil prioritere dette at undervise i naturfag for de ældste.
Men de yngste årgange er der ikke så mange, der har interesse for.
Den sidste landsdækkende naturfagsdidaktiske forskning for natur/teknologi
Den sidste landsdækkende naturfagsdidaktiske forskning, der er lavet i natur/teknologi, er så vidt jeg ved helt tilbage fra 2003. Det var KALK-undersøgelsen fra Danmarks Pædagogiske Universitet.
Det meste af den naturfagsdidaktiske forskning foregår nu for overbygningsfagene og gymnasiet. F.eks. på IND, Københavns Universitet. UC-VIA har lavet flere glimrende praktiske redskaber til skolernes naturfaglige samarbejde, som f.eks. Progressionstræet.
Men grundlæggende, landsdækkende forskning i natur/teknologi er det småt med. Hvordan får vi vedligeholdt den naturfaglige fødekæde?
Natur/teknologi må prioriteres!