Trine Hyllested

Trine Hyllested

Blog

Hvad er formålet og hvem er målgruppen for Naturvidenskabens ABC?

Anja Andersen formidlede ministeriets "Naturvidenskabens ABC", som hun havde udarbejdet sammen med 7 andre professornørder. Men hvem er målgruppen og hvad er formålet med denne bullion-terning? - Et hæfte om naturvidenskab som en inspirationskilde til undervisere står der i indledningen. Hvem er det ?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi var vel 40 super interesserede fortrinsvis naturfagsfolk, der bare er vilde med at få naturvidenskab ud til folket. Vi oplevede Anja Andersen formidle på Undervisningsministeriets møde 22.1.20 i København. Hun modtog vores respons på den Naturvidenskabens ABC, som hun havde udarbejdet sammen med 7 andre professornørder. De var blevet lukket inde i et rum og havde skullet blive enige om et udkast til en samlende fortælling, en bullion-terning om naturvidenskab som inspirationskilde til undervisere.

Trine Hyllested

Hvem er egentlig målgruppen og hvad er egentlig formålet med ABCén ?

Det er faktisk mit vigtigste personlige spørgsmål til dette spændende produkt, som jeg selv personligt havde ventet med spænding og virkelig har glædet mig meget over at læse. https://www.folkeskolen.dk/688744/naturvidenskabens-abc-sommerferielaesning-for-dig

I min gruppe 22.1.20 undrede vi os over, hvad de havde udvalgt til ABCén og hvorfor netop dette? Hvor er fortællingerne om de udfordrende eksperimenter og alle fejlene man lavede?  Anjas fortælling om, hvordan professorgruppen havde arbejdet og billederne af procesmøderne med de gule post it´s var fascinerende. Forskerne er bare helt almindelige og lige så famlende i et samarbejde som alle os andre!  Det var befriende at få indblik i. Anjas afsluttende bemærkning, om hun mon havde sagt noget, der kunne gå imod ministeriets strategi, var ligeså. Anja blev placeret som formand af den tidligere regering. Hun står nu i en ny politisk kontekst og skal få Naturvidenskabens ABC til at få ben at gå på. Anja har målbevidstheden, modet og mulighederne. Det tegner godt.

Mangler der materialer og formidling?

Ministeriet vil lave undervisningsmaterialer om ABCén, der skal ud i skolerne. Spørgsmålet er, om det er materialer der mangler? Med den tsunami af projekter og forlag, der oversvømmer folkeskolen og gymnasiet med materialer og med indtil flere landsdækkende, private kampagner om alt fra engineering, laboratoriebusser og mad, foruden ministeriets egen Astra-organisation, så er det vel ikke materialer, der mangler? Der er ikke grænser for interessenter, der velmenende gerne vil ud i folkeskolen og gymnasiet for at få flere unge til at arbejde med naturvidenskab. Måske skal materialerne så være youtube-videoer og podcasts til folket, der er holdt op med at læse? De måske hellere ser og lytter til elektroniske godter eller strejfer rundt på Facebook?

Gatekeeperne til skolens refleksionsrum

Skiftende regeringer har skåret og skåret i uddannelserne af de voksne, der står på gulvet og skal være de vigtigste ressourcepersoner for den opvoksende generation. Inde i dette ” fristed” og ”refleksionsrum” som folkeskolen skal være for vores nye generationer, skal disse voksne fortolke og formidle ”tsunamien” af informationer og alle budskaberne. De skal prøve at få eleverne til at forstå, at der faktisk er mulighed for naturvidenskabelige tolkninger alle steder. Vi lever af at tolke og udnytte verden naturvidenskabeligt og er dybt afhængige af at forstå det. Grundlæggende handler det om at lære at se på verden med en naturfaglig brille, men også at forstå og lære, hvordan vi kan udnytte denne naturvidenskabelige viden på demokratisk og bæredygtig vis til en fælles og fredelig sameksistens. Naturvidenskabens ABC er een brik i dette komplicerede spil, men uddannelse af lærerne og ro på folkeskolen er også en grundlæggende forudsætning, hvis politikerne vil gøre folkeskolen til en ”træningsbane for livet”, som Louise Klinge udtrykker det i bogen ”Dannelse i Alle Fag”. Folkeskolen skal også være en træningsbane for den naturvidenskabelige del af livet, men det kræver dygtige lærere.

Tak for invitationen til Undervisningsministeriet!

https://emu.dk/sites/default/files/2019-04/190430-Naturvidenskabens-ABC.pdf

Tak til John Myhre Frederiksen for billedet

Powered by Labrador CMS