Trine Hyllested

Blog

Læreruddannelsen 2019 versus Læreruddannelsen 1995

På vores sidste lærermøde inden sommerferien opfordrede vores rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole, os til at indgå i den offentlige debat om læreruddannelsen. Han angav, at ånds- og ytringsfrihed tilsiger, at man rejser kritik eksternt, også om interne forhold. Selv med ”sure læserbreve i Information” . Det var da bemærkelsesværdigt ! Sidst jeg blandede mig i mediedebatten om oprettelsen af professionshøjskolerne i 2008 blev jeg forsøgt fyret af min daværende ledelse i UCSJ. Min fagforening stod bag mig, men jeg endte med at gå selv. Så en sådan opfordring - og så fra Stefan ! Den måtte jeg da tage op ! Desværre havde Information ikke mulighed for at bringe kronikken, så her er et uddrag og alt vedlagt som fil.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.


At være lærer er at arbejde med vores vigtigste ressource, børn og unge. Hvis man ville uddannes som folkeskolelærer i 1995, skulle man søge ind på et af landets 18 seminarier. I dag skal man søge ind på en af de 7 professionshøjskoler. Vi uddanner stadig dygtige lærere, der skal skabe relationer, respekt og fundamentet for et oplyst demokrati, men hvilke vilkår har vi?

Trine Hyllested

Jeg underviser nu det dobbelte antal lærerstuderende og de får den halve undervisningstid af, hvad de fik i 1995. Jeg møder ikke nødvendigvis de samme studerende igen næste semester. Min vejledningstid med de studerende og min udviklingstid er stort set væk. Jeg har nu op til 5-7 hold på et semester og jeg havde ca.2-3 hold i Holbæk. Det bliver en minimums faglig undervisning, få timer til eksperimenter og dialog.

Jeg er stadig glad for at undervise på den brede almene læreruddannelse og har stor respekt for mine studerende og deres ildhu. Jeg har dog ikke respekt for de politikere, der over hals og hoved satte denne professionshøjskoleproces i gang og lukkede masser af lokale seminarier med lærermangel i provinsen til følge. Politikere, der har nedskåret læreruddannelsen og dermed reduceret undervisningsmulighederne med ca.50%. Indførelse af reformer i en uendelighed. Hovsa-oprettelse af dyre filialer af uddannelsen i de byer, der formåede at få fat i den. Politikere, der lader ekstern finansiering og skrabede driftsbevillinger betale for reel nyudvikling.

Vi arbejder stadig med den allervigtigste vigtigste ressource vi har i Danmark: Vores børn og unge ! Det kan man slet ikke se på vores bevillinger !

Jeg er bekymret for fremtidens børn.

- Jeg har i øvrigt lige fejret 25 års jubilæum i staten. Jeg er ikke i tvivl om hvem, der skal takkes. Det skal alle de dygtige lærere og lærerstuderende, jeg har fået lov til at arbejde med! Hermed respekt for jeres gode arbejde, trods svære vilkår !

Læs resten her: Læreruddannelsens nutidige vilkår

Powered by Labrador CMS