Trine Hyllested

Blog

Progression på langs og på tværs i naturfagene

Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet, har i samarbejde med VIA University College og Astra i 2016 udsendt et fint lille hæfte, der kan hjælpe skoler på vej, hvis de vil prøve at opkvalificere deres naturfagsundervisning fra indskoling til udskoling. Det hedder: ” Progression og Læring – Fagteamets arbejde med den røde tråd i naturfagsundervisningen”.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hæftet skildrer skolens naturfagsundervisning som et træ, hvor naturfag i indskoling og på mellemtrin udgør stammen, der så deler sig i større grene som biologi, geografi og fysik/kemi. I den øverste krone foroven filtrer grenene sig sammen. Her kunne udskolingens mindst 4 tværfaglige temaer befinde sig.

Trine Hyllested

Hæftet skildrer bl.a. et udviklingsarbejde på en skole, hvor fagteamet arbejder sammen ud fra et bestemt tema og angiver hvordan videns- og færdighedsmål fra natur/teknologi kunne føres videre i overbygningsfagene.

Der fortælles i hæftet om fagteamet, der klipper videns- og færdighedsmål ud fra FFM i natur/teknologi og overbygningsfag og sætter dem sammen. På den måde skitserer de i fællesskab en mulig rød tråd fra 1.klasse til 9. klasse. Et eksempel på et tema er vand, et andet er planeten jorden. Gennem dette arbejde bliver lærergruppen også nødt til at forholde sig til de 4 kompetenceområder.

Det hæfte er værd at fordybe sig i. Gør din leder opmærksom på det. Alle professionshøjskoler i Danmark kan afholde kurser for lærerne i hæftet og være eksterne fødselshjælpere i skolens interne proces. Læs mere her:

http://astra.dk/naturfagsdidaktik/progression-og-l%C3%A6ring