Folkeskoleforældre

Blog

Frysende Frederik tilbage i skole

”Det er bedre end ingenting” … siges der. Men er det bedre end ingenting at lade elever deltage i ”udeskole” fem-seks timer dagligt – i fem grader? Man skulle tro, det var en artikel fra Rokokoposten!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fotos af Sebastian Voortman fra Pexels

Mød Frederik. Han er en skøn knægt, som går i 9. klasse. I næste uge skal han møde i skole. Her skal han gå ind i sin klasse og hente en stol, og tage den med ud i et telt. Han skal også huske sin bærbare. Han skal nemlig i ”udeskole”. Skoledagen kommer blandt andet til at gå med samfundsfag og ”bevægelse og trivsel”.

Hvis Frederik skal sidde stille i samtlige fem-seks timer, og det skal være forsvarligt, må jeg anbefale hans forældre straks at drage mod en specialbutik som har særlig tøj og udstyr som kan holde ham varm i så lang tid. En skidragt måske? Eller en polar-dragt? Og luffer? OK, måske vil det være lidt svært at skrive på pc’en, men så må han tage lufferne af og på, det må vel være en form for variation i undervisningen.

Folkeskoleforældre

Folkeskoleforældre arbejder tværpolitisk for et mangfoldigt og forskningsmæssigt funderet skolesystem med gode faglige og sociale forhold for børn. Folkeskoleforældre er for alle forældre til skolesøgende børn og andre, der deler vores fokus. Læs mere på folkeskoleforaeldre.dk

Men det skal Frederik jo ikke kun! Der er også meldt noget ud om ”bevægelse og trivsel”. Hvis Frederik og hans kammerater skal ud at løbe, hoppe eller danse … så sveder Frederik jo! Åh nej! Så må jeg anbefale hans forældre straks at drage mod en specialbutik igen, for så må Frederik hellere få noget særligt undertøj som er super-sonisk svedtransporterende, så Frederik ikke kommer til at sidde i undervisningen og langsomt, men sikkert blive underafkølet. OK, måske vil der også være et element af biologi i undervisningen, så Frederik i praksis lærer, at underafkøling medfører øget risiko for at han bliver syg.

Måske oplever Frederik også en vigtig lektion i teknologi, når den bærbare besvimer, fordi batteriet slipper op (mon det går stærkere, når det er koldt? Måske en idé til et forsøg!), eller fugten fra den fem grader kolde luft måske ligefrem tager livet af den: Når han kommer hjem, skal han endelig huske at lade den bærbare få samme temperatur som indenfor, for ellers kan kondensvandet taget livet af den!

Det var så Frederik. Hvordan ser ”udeskole" mon ud for alle vores børn? Alma, Louise, Victor, Aisha, Muhammed og Christian? Skal de også ud at sidde i telte? Eller skal de mon på tur? Hvor kan de mon tage hen? Vrimler der tusindvis af elever til Zoo? (for alt andet er lukket). Hvad nu, hvis det regner? (Husk forresten, at skidragten skal være vandafvisende!!). Og hvad med busbilletterne der ikke er penge til? Og de elever, som ikke er iført super-sonisk svedtransporterende undertøj og skidragter? (og husk lufferne, ikk’?).

Hov! Jeg glemte lige at nævne, at Frederiks forældre også skal huske, at Frederik (helst, gerne, opfordres til, kraftigt opfordres til, skal) vise en negativ corona-test en gang ugentligt. OK, det bliver så familiens nye ugentlige attraktion fremfor museer, biograf, spise-ude eller andre aktiviteter, og familien kan med god samvittighed udvise samfundssind og vise den negative test, på den ugentlige dag, hvor Frederik sidder i teltet med alle hans andre klassekammerater.

Hvad lærer vores børn af alt dette? De lærer, at nogle, fjernt fra virkeligheden sætter nogle rammer op, som er umulige at indfri i praksis. Ude på skolerne kæmper ledere, lærere, pædagoger og øvrige ansatte med ”bedre end ingenting” som politisk budskab, men som i praksis opleves som absurd og måske ligefrem skadende. Vi som forældre er sikre på, at de ansatte gør alt hvad de kan for at skabe en meningsfuld og god dag for vores børn. Men måske skulle vi alle sammen stoppe op og spørge os selv, om ”bedre end ingenting” ikke kan vise sig at være en ”god intention, som er værre i virkeligheden”?

Vi opfordrer til, at Frederik og andre børn i vores skole ikke udsættes for absurde skoledage, og efter en snak med Frederiks mor har jeg forstået, at udsigten til samfundsfag i teltet i fem grader allerede nu har givet næring til en snak hjemme ved bordet, om politik og politikeres ageren. Frederik oplever det nemlig som meget absurd og meningsløst. Er det virkelig, hvad Frederik skal lære om at være barn i dagens Danmark?

Frederiks mor har fortalt mig, at det bliver hjemmeskole for Frederik i næste uge. Jeg er helt enig!