Folkeskoleforældre

Blog

Er det farligt for børn at vaske hænder?

Siden de første skoler åbnede i onsdags har vi set billeder af små børns tyndslidte håndrygge. Der deles gode råd om helende cremer og andre lindrende fif, og forældre er fuldt forståeligt bekymrede, da den røde hud er en helt konkret og synlig konsekvens af hyppige håndvask og spritten af.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det der imidlertid bekymrer mig (en bekymring jeg heldigvis ikke står alene med) er, hvad det gør ved vores børn, når grundlæggende viden om pædagogik og psykologi pakkes ned, i takt med at håndvaske og metalindhegninger stilles op.

På engelsk siger man “too much of a good thing”. Vi kan nok alle blive enige om, at håndvask og hygiejne er en god ting.. også at lære børn om. Men når vi be’r vores lærere og pædagoger om at skubbe deres professionelle viden, erfaringer og etik i baggrunden til fordel for et ensidigt fokus på hygiejne og adskillelse, så risikerer vi at gøre vores børn langt mere ondt end gavn.

Vi møder allerede nu eksempler på børn, der er bange for at skulle tilbage blandt kammerater, og børn der reagerer voldsomt på, at de selv eller deres ting bliver rørt ved, eller på kammerater og voksne, der kommer for tæt på. Det er et psykisk miljø, der utvivlsomt vil stresse og belaste mange børn negativt. Lad os få de professionelles viden om de psykiske konsekvenser af den hverdag, vi tilbyder vores børn lige nu, på banen. Børnenes hverdag skal indrettes, så der tages højde for deres mentale såvel som fysiske sundhed.

Folkeskoleforældre

Folkeskoleforældre arbejder tværpolitisk for et mangfoldigt og forskningsmæssigt funderet skolesystem med gode faglige og sociale forhold for børn. Folkeskoleforældre er for alle forældre til skolesøgende børn og andre, der deler vores fokus. Læs mere på folkeskoleforaeldre.dk

Eksempel på dagsplan i 0. klasse

Lad os få pædagogikken ind i skolerne (og daginstitutionerne) igen. Og lad os kræve, at elementer fra folkeskolens formål som bl.a. oplevelse, fordybelse, virkelyst, erkendelse og tillid til egne muligheder kommer på dagsordnen, selv (eller måske endda især) i denne tid, hvor sygdom, risikogrupper og afstandstagen fylder alt for meget i vores hverdag.

På dansk har vi et ordsprog, der lyder: “For lidt og for meget fordærver alting”. Med al respekt for det kæmpe arbejde, der lægges ude på skolerne for at få effektueret den politiske beslutning om genåbning, må og skal vi også ha’ opmærksomheden rettet på ikke at fordærve vores børn .