Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Valg af valgfag - sådan har vi gjort.

Vi har afholdt praktiske valgfagsworkshops, inden 7.klasseseleverne skulle vælge valgfag.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

FOTO: Michael fortæller om valgfaget håndværk og design.

Sidste skoleår blev et toårigt praktisk musisk valgfag obligatorisk for 7. klasse. Da eleverne skulle vælge hvilket valgfag de gerne ville fordybe sig i, i de næste to år, viste det sig, at langt de fleste helst ville have madkundskab, i stedet for håndværk og design.  Det er der skrevet om i følgende artiekl:

https://www.folkeskolen.dk/698432/undersoegelse-nye-valgfag-skulle-taende-haandvaerker-droemme--men-eleverne-vil-hellere-lave-mad

Sådan var det også på vores skole.

Valgfags workshops

I år prøvede vi noget nyt. Der er blevet afholdt madkundskab - og håndværk og design workshops á to lektioner hver.

(Vi har et tilbud om kunsttalentklasser, som elever fra hele kommunen kan komme i, hvori der undervises i musik og billedkunst, hvorfor disse fag ikke er med i valgfagstilbuddet for de øvrige elever)

Billederne herunder viser, hvordan eleverne blev introduceret og præsenteret for hvad valgfaget håndværk og design kunne tilbyde. Yderme, at enkelte materialer og værktøj var en del af workshoppen, hvor underviserne lagde op til forskellige aktiviteter, hvor eleverne fik hænderne i faget. 

Efter at have været til workshops i håndværk og design, skulle eleverne igen efter til workshop i madkundskab. Derefter har eleverne tid til at tænke over hvad de kunne tænke sig, og til at tale med deres forældre om det. Derefter skal de vælge.

Lad os krydse fingre for, at de fordeler sig ligeligt på de to fag!