Progression på 3.årgang Del 3

Når vi kombinerer materialer og teknikker ovenpå allerede tillært viden, bliver eleverne trygge ved teknikken og værktøjet og de begynder at se de muligheder der med denne viden.

Publiceret Senest opdateret

I Del 1 lærte eleverne teknikken at væve på små væve, de vævede med papir og senere garn, de blev introduceret til garn som materiale og vævningens historie.

I Del 2 lærte vi boremaskinen at kende og hvordan man kan arbejde med matematiske mønstre og farver.

Her i Del 3 skal vi kombinere de tidligere tillærte teknikker og viden om materialer.

Eleverne skal lave en beholder hvor der skal bores huller i en bund og der skal væves imellem de lodrette pinde. Teknikken kan senere bruges med pileflet men her bruger jeg ikke pil, da det er et hårdt materiale for elever i 3. klasse at arbejde med. 

Forberedelserne

Da eleverne på nuværende tidspunkt ikke har arbejdet med savning, skal der forberedes lidt materialer på rundsaven. Elevernes fokus ligger på boremaskinen og væveteknikken.

Jeg skærer træskiver som 8-kantede plader på 12cmx12cm på rundsaven, som eleverne kan slibe runde på rondelsliberen efter en skabelon jeg har lavet. Man kan også skære skiver af en træstamme på båndsaven. Eller købe færdige træskiver. Hvis bunden skal males vil jeg anbefale at bruge mdf da kanten bliver flottes. Men træskiver af en birkestamme er virkelig også flot. En anden fordel ved Mdf eller skiver af træstammer er at der kan bores relativt tæt på kanten uden at træet flosser.

Da "når klokken ringer" på daværende tidspunkt ikke havde en vejledning til 3. klasse er jeg gået ud fra hvad der står omkring 4. klasse. Ved brugen af en stationær boremaskine må elever bruge en borstørrelse på 7 mm, jeg har derfor valgt at eleverne i 3. klasse bruger højst 4 mm-bor indtil der komme nye retningselever. Jeg har kun en elev i gang ved maskinen, imens sidder min kollega og laver viklekort med resten af klassen.

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Ingrid Bianco Petersen er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: ingridbianco81@gmail.com.

Der skal skæres rundstokke på 4 mm, der passer til hullerne, jeg skærer 13 stykker på 10 cm i længden til hver elev på rundsaven.

Så skal eleverne på banen

I vores faglokale har vi et designrum, der ligger i forbindelse med vores træværksted. Min kollega og jeg starter med at lade eleverne lave viklekort så de får afprøvet forskellige farvekombinationer. Det er med til at forberede dem på, når de skal væve deres beholder senere. Min kollega fortsætter med denne opgave i mens jeg tager 4 elever med ind på træværkstedet. Her får de gennemgået rondelsliberen og de sliber den 8-kantede skive til en rund skive. De har først tegnet cirklen og markeringen til hullerne efter min skabelon på deres plade. Når de 4 elever har slebet deres cirkel går de over og maler deres bund, imens tager jeg fire nye elever. Når hele klassen har været igennem tager jeg igen 4 elever af gangen til at bore hullerne i deres bund og lime de lodrette rundstokke i. Når eleverne ikke er inde på træværkstedet sidder de og laver viklekort med min kollega. På den måde kan vi overholde sikkerheden og alle elever har noget af lave.

Når eleverne er færdige med deres bund og deres viklekort, er de klar til at væve deres beholder. De har før arbejdet med moodboard og designprocessen at kende modtageren, så det skal de have med i deres overvejelser i forhold til farver og materialer. Vi har stillet forskelligt knyttegarn og papirgarn til rådighed og eleverne kan nu lave deres beholder færdig.

"Maskinerne er ret fede men også farlige"

 Det er helt tydeligt at drengene synes det et stå ved maskinerne er dagens højdepunkt. Der kommer mange kommentarer om hvor seje de maskiner er og også hvor kedeligt det er at lave viklekort. Men de forstår godt hvorfor de skal igennem det hele. 

De er meget nysgerrige på hvordan maskinerne virker og vil meget gerne høre om flere af lokalets maskiner. 

Det er også tydeligt at se at progressionen giver pote når de skal lave deres beholder. De har noget at bygge videre på og vi lærere har noget at referere til. Eleverne er megastolte af deres beholder og vi taler meget om hvem der skal have den og hvad den skal bruges til. Nogle vil sætte en plastikflaske ned i den så den kan bruges som vase, andre vil have den på skrivebordet og nogle vil give den i gave så den kan bruges til køkkenredskaber.

Et projekt eleverne er stolte af at få med hjem. Og hel sikkert et projekt vi vil lave igen.