Tværfaglighed og aha-oplevelser

Ja, så oplevede jeg igen, at det, eleverne lærer i et fag, har de svært ved at tage med til et andet fag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg har ofte undret mig over, hvorfor en trælineal kan virke så anderledes, end den lineal eleverne bruger i matematik, og geometri nærmest er et fremmed begreb, når de bevæger sig fra klasselokalet og ned på værkstedet. Farvelære er pludselig også noget helt andet, når man maler på træ end på papir.

Det er synd, at vi lærere har så travlt med vores eget fag, at vi ikke får koordineret den røde tråd mellem fagene, så der kan komme flere a-ha oplevelser. 

Eleverne skal kunne se, at den viden, de tilegner sig i et fag, kan bruges i et andet fag. Jeg ved godt, der er mange skoler, der prøver med den tværgående tilgang, men der er også mange, hvor fagene er så opdelte, at vi ikke ved, hvad der foregår uden for vores eget klasse/faglokale.

Jeg er selv vild med ideen om at skabe sammen og ved også godt, det kræver mere forberedelse og samarbejde, men jeg synes nu også det kan noget. Sammen synes jeg, vi kan løfte viden og erfaringer lidt højere op, så det for elever kan give lidt mere mening.

Og jeg mener at håndværk design kan bidrage til rigtig mange fag og rigtige mange fag kan bidrage til håndværk design.

Emne fra læreruddannelsen

Da jeg læste linjefaget håndværk design, var der særligt et emne jeg tænkte lagde op til tværfaglighed, nysgerrighed og kreativitet. 

Vi skulle lave et stykke legetøj. Her var det interessant at grave lidt i det historiske. Hvornår og hvorfor blev legetøj opfundet? 

Havde dette været ude i folkeskolen, ville det jo være oplagt at få historielæreren med og evt. tage på besøg på et legetøjsmuseum. 

Dernæst kunne man i samarbejde med naturteknik arbejde med mekanik og hvordan man kan lave bevægelige dele ved hjælp af tandhjul, kilerem og andre tekniske metoder.

Ved at undersøge og grave i det historiske legetøj, måske få lov til at skille det ad og samle det igen, gør det en klogere på hvordan det virker. 

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Ingrid Bianco Petersen er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: ingridbianco81@gmail.com.

Jeg endte med at lave et stykke legetøj som running sushi, hvor en rund plade kan dreje rundt ved hjælp af en kilerem og et håndtag. 

Et sjovt projekt der også krævede et par afprøvninger i lego.

Jeg har altid været typen, der skilte kuglepenne, hulmaskiner og andre ting ad bare for at samle dem igen og blive klogere på hvordan de ting virkede. 

Den nysgerrighed synes jeg er vigtig for lærdom, og jeg mener klart, at tværfaglighed kan styrke denne nysgerrighed.

Hvad kan vi lave sammen

Der er mange emner, der ligger op til tværfaglighed på mange niveauer. Der er de helt store projekter, som eksempelvis teater og bysamfund. Men der er også de lidt mindre, hvor man eksempelvis kan sy et personligt forklæde til madkundskab eller en mulepose til idrætstøj. 

Her bidrager vi til andre fag og giver eleverne mulighed for at skabe noget de kan bruge i skolen. Det kan være at opfinde en ny sportsgren, hvor der skal laves forskellige redskaber sammen med idræt.

I samarbejde med faget musik og musikhistorie kunne man dykke ned i instrumenternes verden og bygge sine egne instrumenter.

I sprogfagene kunne man arbejde med arkitektur og minimodeller.

I dansk er der fremstillingsformen instruerende tekst. Og matematikken kan vi ikke undvære i vores fag.

Og så er der udsmykningen af skolen, der kunne ske i samarbejde med billedkunst. Store vægtæpper eller kunst inspireret af Leif Sylvester eller Thomas Dambos trolde.

Vi kan så meget sammen med det kræver vi har tiden til at tale sammen og planlægge sammen, så de gode ideer kan opstå og vi kan give eleverne en følelse af, at de kan bruge den viden de får til noget et andet sted end klasseværelset.

Og det er lige meget om det er store eller små projekter, om skemaerne bliver brudt op eller ej. Men vigtigheden er vi har tiden til at tale og skabe ideerne sammen. Så det er klart at det er noget ledelsen skal bakke op om.