En ny model for at afholde vinterprøver i håndværk og design er en stor succes, mener lærer Ingrid Bianco Petersen.

Vi er vilde med vores nye struktur for vinterprøver

Så er vores afgangsprøve i håndværk og design overstået, og vi har fundet en nye struktur, som fungerer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Vi har hvert år forsøgt os med forskellige former for, hvordan vi skal tilrettelægge vores afgangsprøver, så vi skaber de bedste rammer for elever, lærere og skolen.

Vi har både prøvet at blive lukket ned midt i prøven under corona, vi har haft elever, der lige pludselig skulle på ferie, til koncert eller tandlæge midt i prøven, og elever og forældre, der havde svært ved at gennemskue, hvornår der var prøve. Selvom vi har brugt meget energi på at informere.

Vi har også siddet til mange møder, hvor vi har skullet finde den bedste struktur for vores skole og vores fire valgfag. Vi tilbyder dog kun tre valgfag, da vi ikke kan skaffe en musiklærer til at varetage den del. Det er gået op for mig, hvor meget logistik der er omkring dette, og hvor forskellige vores prøver er, og hvor forskellige behov og regler vi skal opfylde. Hvilket gør denne proces svær og til tider ret lang. Men det er også, fordi vi gerne vil skabe de bedste rammer for alle.

Hvert år har vi forsøgt at prøve noget nyt for at se, om vi kan gøre alles vilkår bedre. 

I år er vi landet i en model, som i hvert fald fra håndværk og design fungerer super godt. Vi har valgt at lægge prøverne i uge 3 og 4. Det betyder, at vi kommer uden om terminsprøverne (hvilket har været et problem i forhold til lærerressourcer). Vi kommer også uden om elevernes fokus på konfirmation, som hos os er i 8.klasse. Vi har også formået at komme uden om projektopgaver og brobygning. 

Vi har tidligere forsøgt os med vinterprøver, men der gik prøven hen over juleferien, hvilket heller ikke var så smart, da eleverne glemmer og mister fokus. Det kommer vi udenom ved at komprimere prøverne til to uger. Det gør også, at den undervisning, der er indimellem, nemmere kan varetages uden at forvirre eleverne. 

Det kræver dog et tydeligt skema til alle teamets lærere, elever og forældre.

Vores vinterprøvestruktur

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Ingrid Bianco Petersen er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: ingridbianco81@gmail.com

.

Vi har valgt på vores skole, at valgfag er halvårligt med fire lektioner om ugen i stedet for helårligt med to lektioner. Årsagerne er, at vi får mere tid til at nå og lave noget frem for, at al tiden går med at finde ting frem og rydde op. Vi kan nå at komme lidt mere i dybden, inden vi skal pakke sammen. Fordelen for os lærere er, at når vi starter 7. klasserne op efter vinterprøven, kan vi følge dem et helt år med en sommerferie som pause, hvorefter de skal til prøve, og vi kan starte et nyt hold efterfølgende. Så vi har kun ét valghold af gangen, som vi følger helt til dørs. Vores erfaring har vist, at man godt kan blande valgholdene lidt sammen når de overlapper hinanden, og dette undgår vi ved denne struktur.

Vi kan melde tidligt ud til forældre, hvilke uger de ikke skal planlægge ferie eller tandlægebesøg.

I slutningen af undervisningen i uge 2 starter vi del A for at få regnskabet til at gå op. Vi har ca. 30 elever, så vi bruger hele uge 3 på del B, hvor eleverne bliver delt i to hold, så vi er sikre på, at vi kan være i værkstedet, og de kan få den vejledning, de skal have. 

Så mandag har vi hold x, tirsdag hold y, torsdag hold x og fredag hold y. Så er de syv lektioner i del B brugt.

Om onsdagen har vi åbent værksted hvor eleverne kan komme og øve sig. De må selvfølgelig ikke lave på deres produkt, og jeg som lærer har kun opsyn og fungerer hverken som underviser eller vejleder. Onsdagen er et tilbud, elever kan og ikke skal benytte sig af.

I uge 4 har vi tre dage til del C. Mandag bruger vi lærere på at klargøre lokalet, og fredag rydder vi op.

Når vi komprimerer prøven på denne måde, er det nemmere for eleverne at holde fokus på det, de vil lave. Vi har før haft del B som en hel dag, men vores erfaring er, at det er en fordel at dele den op i to - både i forhold til tankeprocessen, hvis der skulle være tørretid, men syv lektioner i træk var også en meget hård dag for nogle elever. Som vi har det nu, har de en halv dag, så en dag hvor der er åbent værksted og derefter en halv dag mere inden næste uge, hvor de møder ind til del C. 

De lærere, der normalt er på 8.årgang, planlægger undervisning i de andre fag på et niveau, så eleverne ikke bliver presset, men kan have deres fokus på håndværk design. De møder kun ind de dage, de ikke skal være på værksted til anden undervisning.

Vi er meget glade for denne måde at holde vinterprøverne på, og vi føler, at der er en anden ro og mindre forvirring hos eleverne. Jeg vil klart anbefale, at man ude på skolerne finder nogle gode løsninger, så vi kan skabe de bedste rammer for alle.