Blog

Korssting på gipsplader

At kombinere de hårde og bløde materialer kan gøres på mange måder. I dette forløb har vi valgt at bruge nogle hullede gipsplader, der var tilovers efter renovering af nogle klasselokaler.

Offentliggjort Sidst opdateret

Nogle gange opstår der nogle andre muligheder i håndværk design end det vi kan lave i den almene undervisning. Vores skole skulle renoveres og i den forbindelse blev der nogle loftplader til overs. Som så mange andre skoler har vi et stramt budget, så vi tager imod alt det vi kan med kyshånd, såsom gamle gymnastikskummadrasser, æggebakker fra madkundskab og rester af byggematerialer. 

Spørgsmålet var så hvad vi kunne finde på at bruge de her plader til. Min kollega var på dette tidspunkt meget inspireret af street art og især street art med et tvist.  Vi havde arbejdet med pixel art og logoer og ville gerne lave noget større. Så her kom ideen med at lave korsstingsbroderi på gips pladerne. 

Selve processen

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Ingrid Bianco Petersen er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: ingridbianco81@gmail.com

.

Det var et projekt vi lavede på 5.årgang, men det kan sagtens laves på alle årgange.  Vi arbejdede med forskellige emner i vores klasser. Den ene klasse arbejdede med kendte logoer og her var der alt fra butiksmærker til brands. Den anden klasse arbejdede med emojis og den sidste klasse med superheltelogoer. 

De startede med at google ideer til deres design og så skulle de tegne motivet på ternet papir som pixel art, en teknik vi havde arbejdet med før. Derefter gik de i gang med at brodere på selve pladen. Nogle elever valgte at tegne mønstret op på selve pladen med farveblyanter, så det blev nemmere at sy.

Jo større, jo bedre

Det var interessant at se hvordan selve teknikken blev nemmere, fordi den blev blæst op i stor størrelse. Nogle gange kan finmotorikken drille rigtig meget, men ved at blæse det op i stor størrelse er det ikke længere finmotorikken der er udfordringen og teknikken kan nemmere læres. Udfordringen var nok mere at håndtere pladen fremfor selve korsstingsteknikken. 

Eleverne arbejdede sammen to og to og flere fandt på smarte løsninger som f.eks at sidde på hver side af pladen og sy. Lidt ligesom musene i Disneyfilmen Askepot, der syr hendes kjole. Andre lagde pladen mellem ryggene på to stole. De syede med garn og nål uden spids med stort nåleøje så garnet nemt kunne komme igennem. 

Det færdige produkt og andre ideer

Alt i alt et ret fedt projekt, og eleverne var meget stolte af deres færdige værker. Nogle elever fik dem med hjem, men vi var så heldige at få lov at beholde nogle, som vi har hængt op i vores bløde værksted til inspiration.

Det er ikke altid man er så heldig at få aflagte materialer, men selve teknikken kan bruges på alle ting med huller i. Vi har overført teknikken som dekoration på trælåg, hvor eleverne selv skal bore hullerne.