Læs mere fra Folkeskolens håndværk og design-rådgiver:
Årsplan 3.årgang
Så er skoleåret skudt igang og jeg vil her komme med et bud på en årsplan for 3.årgang.
De overordnede rammer
På 3.årgang har vi sat os et fælles mål, at eleverne skal have kendskab til både det bløde og det hårde værksted, samt skal de præsenteres for forskellige design og metoder til at ideudvikle.
I det bløde værksted er det primært vævning og håndsyning. I det hårde værksted er det primært at bore huller, håndsave og maleteknikker.
De designmetoder vi arbejder med er brainstorm, de 9 felter, terningsbestemmelse, moodboard, skitsetegning, arbejdstegning og pixelart.
Vores ressource på min skole er således, at vi har en faglærer på hele året alle timer og en årgangslærer, der kender eleverne, på hver anden undervisningsgang. Det betyder at vi har indrettet undervisningen således, at vi arbejder med design og teori når faglæreren er alene med klassen og vi arbejder praktisk i værkstedet, når der er to lærere til stede. Det var en måde at spare på vores faglærere, så de kunne dække flere klasser.
Sidste år var et forsøg med denne ordning og det gik faktisk rigtig godt. Vi faglærere blev udfordret til at bruge mere tid på teori og designprocesser. Vi skulle også organisere vores undervisning lidt mere, så der kom en større sammenhæng mellem teori og praksis. Det er også en god hjælp at få en lærer med som kender eleverne, når man skal på værksted for første gang.
De praktiske projekter
Det første projekt vi starter med er vævning og her starter vi med papirvævning. Derefter går vi videre med at lave små vævede glasbrikker. Man kan også lave små ugler eller andre små vævede figurer. Vi ser en historisk film om vævning og uld som materiale og vi laver brandprøver og taler om andre materialer man kan bruge. Hvordan man kan kende materialerne og hvor de kommer fra. Det er en god start og eleverne får produceret noget rigtig fint. De bliver opmærksomme på de tekstiler de enten har på eller har i hjemmet.
Det næste projekt vi arbejder med er string art, her skal eleverne tegne deres cirkelmønster og de skal bore små huller, inden der bankes søm i deres mdfplade. En opgave som eleverne var meget stolte af og de var meget glade for at komme på træværkstede og stå med både boremaskine og hammer.
Nu vil vi kombinere de to tidligere projekter og det gør vi ved at flette en beholder. Bunden skal males og der skal bores huller til de lodrette pinde. Eleverne skal bruge væveteknikken til at lave beholdere færdig. Vi prøver så vidt muligt hele tiden at lave projekter, der bygger videre på det de har lært. Både for ikke hele tiden at skulle føle man starter forfra, men også så eleverne husker det de lærer, når de skal bruge det igen og igen.
Nu skal de så igang med at håndsy og vi laver små halloweenmonstre og designer ved hjælp af terninger og skitsetegning. Eleverne skal sy i filt og de bliver præsenteret for 4 forskellige sting de kan sy med. Vi arbejder sideløbende med nålefilt, så vi har mulighed for at hjælpe alle eleverne, da håndsyning motorisk er svært for en del af vores elever.
Efter vores halloweenmonstre skal vi arbejde med at designe vores eget julepynt og de må bruge alle de materialer og teknikker vi har arbejdet med. Det kommer der en del sjove og fine ting ud af og nogle når at lave mere en et stykke julepynt.
Efter juleferien skal vi lave robotimister. Vi skal lave en brainstorm og en arbejdstegning og så skal vi igang med at lære og save. Når delene er savet ud skal de males, som er en teknik de allerede kender.
Det sidste projekt vi når inden sommerferien, er at sy korssting. Her laver vi pixelart både på chromebook og på papir.
Når eleverne starter i 4.klasse skal de lave en trækasse med broderet låg, her er det alle kendte teknikker og designprocessor og det nye vil være selve dyvelsamlingsen i kassen.
Den opgave vil jeg beskrive i et senere indlæg.