Læs mere fra Folkeskolens håndværk og design-rådgiver:
String-art med matematisk cirkelmønster
Progression på 3. årgang - del 2
Du finder første indlæg i serien ved at trykke her.
Vi skal til at designe vores string-art og efter en gennemgang af forskellige typer string art, skal eleverne selv prøve med blyant og lineal at tegne deres cirkelmønstre. De er imponeret over de små videoer af string-art, jeg viser dem, og de tænker allerede, at det bliver vildt svært, og det kan de slet ikke. Så det er fedt at kunne vise dem at det kan de godt, så længe vi forbereder os godt.
Vi arbejder med en matematisk metode, som nogle elever fanger rigtig hurtigt, imens andre kæmper og bliver lidt forvirret over det mange streger. Man kan lave denne proces tværfagligt med både billedkunst og matematik.
De laver fem forskellige cirkelmønstre, før de får den rigtige skabelon som det skal bruge. Vi arbejder med begreber som skitsetegning og arbejdstegning. De er meget optaget af, at deres arbejdstegning skal være klar, før de kan komme på træværkstedet og lave deres string art. Der bliver kæmpet med finmotorikken ved brugen af lineal og præcisionen ved at ramme punkterne, til stor frustration hos nogle, men alt i alt en god designøvelse.
Så er vi to lærere igen
Eleverne er ikke helt færdig med deres vævning, hvilket faktisk er helt fint for så kan jeg tage lidt af gangen med ud og vise dem boremaskinen, imens min kollega kan hjælpe med færdiggørelse af vævningen. Eleverne synes det er spændende at få et værktøj i hånden og især en maskine.
Normalt borer man ikke huller når man skal sømme søm i, men jeg har valgt at eleverne skal lave string art på sort mdf. Det har jeg gjort fordi det giver et flot færdig udtryk og da mdf har en hård overflade bøjer sømmene meget let. Det er også en god øvelse i at bruge en boremaskine. De skal kun bore 2mm med et 1,5mm bor til gengæld skal de bore 36 gange, så det er god træning. Når sømmene skal hamres i er det tydeligt hvorvidt eleverne har holdt maskinen lige og om de har overholdt dybdemålet på 2 mm. Vi brugte malertape som dybdemål og det kan jo godt rykke sig hvis man ikke er opmærksom.
Da eleverne skulle i gang med at sætte snoren på string-arten havde de deres arbejdstegning ved siden af, til at kigge efter. Flere elever sagde også her at det var nemmere at lave stringarten end at tegne. Ligesom de synes det var nemmere at væve med garn frem for papir, jeg tænker her at forberedelse og progression bliver tydeligt, eleverne bygger på nogle erfaringer og noget viden om processen, materialet og teknikken hvilket gør det nemmere for dem.
Det bliver spændende når de skal lave deres beholder, hvor de skal kombinere de to teknikker med at bore huller og væve. De skal bruge deres viden om materialer og designprocessen. Så det glæder jeg mig til at vise jer i del 3.