Læs mere fra Folkeskolens håndværk og design-rådgiver:
Organiser værkstedet
At bruge sit frikvarter på at rydde op inden næste time, eller komme ned til et lokale hvor man ikke kan finde det man skal bruge, kan være så frustrerende.
På vores skole har vi virkelig kunne bruge lang tid på at være frustreret over orden/uorden i værkstedet. Især da vi var mange forskellige lærere, der brugte lokalet.
Det er så irriterende at komme ned og tro, der er det værktøj eller materiale, man skal bruge til sin undervisning, for så at finde ud af at det enten er defekt eller mangler.
Vi har forsøgt os med forskellige modeller, og nu er vi endelig landet i noget, der rent faktisk fungerer for os. Så det vil jeg rigtig gerne dele med jer.
For det første har vi kun en, der er indkøbsansvarlig, og det er den samme, der har tilsynet med begge lokaler. Det gør, at der ikke er for mange kokke, og det er nemmere at bevare overblikket.
Vi er en 4-sporet skole, men har kun 5 faglærere i øjeblikket. Det kræver selvfølgelig en del tid at have tilsyn med begge lokaler, og det er nemmest, hvis det er en lærer der i forvejen har mange timer i lokalerne. Med så få faglærere har vi alle mange timer i lokalerne, men det er også nemmere at have dette overblik og styr på oprydningen.
Indretningen
Vi har indrettet vores træværksted med 4 4-mandshøvlbænke, som har fået farverne gul, grøn, blå og rød. Til hvert bord har vi bygget skabe i mdf med tilpassede hylder og ophæng. Vi har fyldt det med det værktøj, vi bruger oftest i undervisningen, således at der er 4 save, 4 vinkler osv. Værktøjet har vi enten malet eller sat farvet tape på, så det passer til skabet og bordet.
Uden på skabet er der sat et billede af hvad der skal være inde i skabet og skabet har en farvet hængelås.
Fælles ansvar
Nøglen til skabet hænger i et aflåst nøgleskab som kun faglærerne har nøgle til. Så er der ikke så mange der har tilgang til tingene og derfor igen færre lærere at drage til ansvar.
Ved siden af nøgleskabet har vi et skema over hvilke lærere der er i lokalet hvornår. Så når undervisningen starter tjekkes skabenes indhold og når timen slutter tjekkes det igen. Og jeg må indrømme at det har altså virket, eleverne og lærerne tager mere ansvar for det værktøj vi har.
Det er hurtigere at få et overblik over hvad der mangler og hvor det man finder hører til. Da alle skabe har en hængelås som er i det nøgleskab som kun 5 lærere har adgang til, forsvinder der heller ikke værktøj fordi der er nogle der lige skal låne noget.
Derudover har vi en lånekasse med lidt værktøj, som andre lærere kan komme og låne og mangler der noget der er det bare ærgerligt. Men det går ikke ud over undervisningen, da det ikke er værktøj vi regner med.
Vi har forsøgt at lave små dymosedler med værktøjets navn på, der hvor værktøjet hænger, men de har det med at falde af. Vi skal derfor have lavet nogle lidt mere permanente skilte, så eleverne hele tiden støder på værktøjets navn, når de skal tage det og bruge det, samt når det skal sættes på plads.
Vi er glade for vores system og håber at det kan inspirere andre til nogle systemer, der kan fungere på jeres skole.