Læs mere fra bloggen: Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
På tur med 8.årgang valghold til Designmuseum Danmark
“Ad er det seriøst kotarme” Jep, så er vi på tur med 8.årgang til fremtidens design. En pige har utrolig svært ved at være i rummet, da hun får af vide, at den lampe der hænger foran hende, er lavet af kotarme fra otte køer.
Vi er på rundtur på museet for at se, hvordan vi kan bruge materialer, der før bare er blevet smidt ud.
Her det altså kotarme, og jeg tror ærligt talt, at eleverne var glade for, at de ikke skulle arbejde med kotarme, da vi senere skulle ind på museets designværksted.
En undervisning med design på skemaet, hvor elevernes fantasi bliver sat på prøve.
Der er virkelig stor forskel, når jeg spørger en 3.klasses elev om fremtidens design og en 8.klasse. I 3.klasse er det vilde ideer og alt er næsten muligt, ja selv en vandrutsjebane i skolegården er ikke umuligt.
Når jeg ser på min 8.klasse, er det er ligesom, at deres blikke forsvinder lidt og tanken om pause, er det der fylder mest, fremtidens design er fjernt.
Designøvelser på museet
Johanne, der også er medforfatter til elevbogen håndværk&design valgfag og prøve, var vi så heldige at få undervisning af.
Med 28 elever fra 4 forskellige klasser, der er mere fokuseret på hinanden end på design, så det ud til at blive en lang eftermiddag.
Efter en intro til dagen gik vi over til museet for at se på selve udstillingen og her overraskede eleverne.
Der var en interesse for fremtidens design skjult bag hormonerne.
Med kommentarer som "Ej, vi går jo vildt hurtigt igennem museet, vi når slet ikke at se det hele” eller “Hey, sådan en har min morfar, den er meganice” viste de, at de faktisk var modtagelige for undervisning på museet.
En af de øvelser vi skulle igennem på museet var, at eleverne skulle designe fremtidens måde at kommunikere på.
Vi stod imens i et rum med en ellert og andre designs, der førhen havde været fremtidens design. Deres ideer gik meget på, at kommunikation ville forgå med billeder frem for tekst, og der kom også lidt sci-fi over det, med forslag som hologram og indopereret chip.
En anden øvelse gik ud på, at eleverne fik udleveret en kasse med forskellige materialer og en stak tillægsord som afslappet, sjov, rå og hyggelig.
Ord og materialer skulle pares med hinanden, og eleverne skulle prøve at sætte lidt flere ord på, hvorfor de havde valgt som de havde.
Tilbage til værkstedet
Efter en god rundvisning og nogle gode snakke og øvelser skulle vi tilbage i museets værksted for at lave modeller af fremtidens design.
En opgave med benspænd som et flytbart siddemøbel gav store udfordringer for de fleste. Men heldigvis er der ofte nogle i en gruppe, der kan løfte. Med en masse materialer og limpistoler til rådighed, gik de i gang med den kreative proces.
De kom alle i mål med modeller, som svævende megabusser og rummelige kajakker.
En interessant dag, hvor jeg som lærer også er blevet udfordret i min tankegang om vores valg af materialer, vores miljø, vores fremtid og hvilken retning vi skal gå. Vores fag kan byde på så meget.
Hvis bare vi har tiden, ressourcerne og rammerne kan vi skabe de bedste vilkår for fremtidens innovative designere og håndværkere. Så jeg er spændt på om den nye skoleplan kan bidrage med det.
Vi bruger tit storbyens museer og deres undervisningsforløb til vores valghold. Det er godt at komme ud og åbne elevernes øjne for andet end skolens lokaler og internettet. Det er med til at give nogle andre referencerammer, og et frisk pust til både elever og lærere.