Høj musik og en fed uge på værksted

Starten på en god tradition på 6.årgang.

Publiceret Senest opdateret

En uge med håndværk og design på skemaet inspireret af Ramasjang Rally.

Endelig kan skolens meget lange gange bruges til noget rigtig fedt. Nemlig til at testkøre 6.årgangs sæbekassebiler. Monteret med en lille højtaler og elever der løber i forvejen, for at undgå eventuelle sammenstød med andre elever, er der fuld fart på og store smil og grin hos 6.a, der spæner ned af gangen på fulde drøn. Og det er godt givet ud, da de kan skal nå at reparere evt. fejl og mangler på bilen, inden det helt store race til sommer.

Ændring af skemaet

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Ingrid Bianco Petersen er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: ingridbianco81@gmail.com

.

På vores skole har vi ikke haft de bedste erfaringer med motivationen på 6.årgang i håndværk og design. Det har ofte været en årgang, hvor lærerne har svært ved at få eleverne til at tage faget seriøst og det endte mere med frustrerede kollegaer, samt elever der ødelagde mere end de lavede. Derfor måtte vi tænkte nyt og anderledes, så vi kunne få nogle gode timer sammen.

Vi har arrangeret det således at eleverne hele året har en lektion i teknologiforståelse, hvor de lige nu arbejder med robotter, designprogrammer som canva til logodesign og sketchupfree til 3D tegning. På sigt når, der kommer lidt mere økonomi, vil vi gerne arbejde mere med makersspace med 3D-print og lignende.

Den anden lektion har vi samlet til en hel uge med håndværk design, hvor vi bygger sæbekassebiler, syr kostumer og designer plakater.

Inden selve ugen går i gang skal klassen have valgt 2 temaer til bilerne. 6.a har valgt teletubbies og frost, så klassen bliver til at starte med delt i to. Vi er 3 lærere på hele ugen og vi deler eleverne i 3 grupper: kostume, bil og logodesign.

Den lærer der har eleverne i teknologiforståelse arbejder med plakater og logo, og vi to andre lærere har de to andre værksteder. Så kan vi dele klassen i tre lokaler. Lokalerne spærrer vi hele ugen så vi ikke behøver at ryde op hver dag. Til stor glæde hos eleverne, men de ved heller ikke nu, at der er sat 2 lektioner af til oprydning sidst på ugen.

Selve ugen

Mandag skal vi i gang med designprocessen og finde ud af hvordan bilen, kostumerne og logo skal se ud. Vi starter med at lave moodboard og skitsetegninger sammen så alle værksteder har et fælles udgangspunkt, det er nok den sværeste dag på ugen, da eleverne skal blive enige om hvilken vej de skal gå. 

Tirsdag går vi i gang med de praktiske værksteder og der er run på. Alle elever skal bidrage for at vi lykkedes med projektet og der skal indgås mange kompromiser. Vi har indkøbt hvide t-shirts som udgangspunkt for kostumedesign, og der er købt hjulsæt til bilerne, som vi genbruger hvert år. 

Onsdag knokles der og vi føler vi er godt med. 

Torsdag begynder vi at ændre lidt på designet, der kommer flere ideer nu de bedre kan se produktet for sig. Nogle elever begynder at hjælpe til på andre værksteder end hvor de startede. Stemingen er god og alle bidrager med ideer og arbejdskraft.

Fredag har vi travlt og her er klassen fælles om at komme i mål med alle værksteder. Vi slutter ugen af med et fotoshoot og oprydning i lokalerne.

Nu er vi trætte, men med en god følelse i kroppen.

Det er en hård uge, men jeg glæder mig til de næste tre 6.klasser skal igennem. Det er sjovt at se hvilke ideer de har og hvordan de har tænkt sig at løse opgaven sammen. Og så er selve løbet bare en super fed formiddag med høj sol, musik og en masse glade heppende elever.

14 dage før løbet, bliver bilerne udstillet ved skolens hovedindgang og alle skolens elever kan stemme på den flotteste bil. Så det er muligt at vinde en designpris og prisen for den hurtigste bil.

Sidste år var en stor succes og mange af de andre elever spørger ind til hvornår det bliver deres tur til at lave biler til det store race. Så igen i år har vi skruet op for musikken på værkstedet, åbnede dørene og vi prøvekører på skolens lange gange så også de andre elever kan have  noget af glæde sig til. Det her er starten på en god tradition på vores skole.