Læs mere fra Folkeskolens håndværk og design-rådgiver:
Kokosnød som smykkemateriale
Sy med metaltråd i dit materiale og få et nyt spændende udtryk.
Smykker og nøgleringe
Et emne der kan arbejdes med på mange måder og med mange forskellige materialer er smykker og nøgleringe. Der kan arbejdes legende i designprocessen og der kan eksperimenteres med materialer og teknikker.
En af de mange fordele ved at arbejde med de små produkter er, at vi ikke skal bruge så store mængder af materialer og dermed kan bruge lidt flere spændende, anderledes og måske lidt dyrere materialer. Man kan også vælge billige materialer og dermed holde materialeprisen nede. En anden fordel er at eleverne får arbejdet rigtig meget med deres finmotorik.
Kokosnøden
Kokosnøden kan slibes og poleres næsten helt blankt. Det gør materialet interessant at arbejde med. Jeg har forsøgt at arbejde med at gøre materialet lidt mere levende ved at tilføre metaltråd som en mønstereffekt. Man kan også bruge broderigarn, hvilket kan give et blødere udtryk.
Jeg synes materialet er sjovt fordi det kan købes i detailhandlen og eleverne kan spise selve kokossen imens de arbejder. (Her kan man evt. lave et tværfagligt samarbejde med madkundskab).
Der er flere metoder til at få åbnet kokosnøden alt afhængig om man vil bruge kokosnøden som skål eller i små stumper. Når vi skal lave smykker skal vi bruge små stykker, så en hammer hele vejen rundt til den flækker fungerer fint. Ellers vil jeg for sikkerhedens skyld selv save dem over på båndsaven. Når eleverne skal save denne runde nød, kan der nemlig godt opstå uhensigtsmæssige situationer.
Se en hel stribe fotos fra processen her:
Designprocessen
Eleverne skal igennem en designproces, inden de kommer frem til det smykkedesign de vil gå med. Her bruger jeg blandt andet krydsmetoden, hvor jeg bruger en masse nærbilleder fra naturen (blade, blomster, mønstre) og en masse ord som begreber og følelser (kærlighed, venskab, savn). Eleverne skal så designe forskellige smykker ud fra tilfældige sammensætninger af billede og ord. Man kan også vælge at arbejde med en historisk periode eller et bestemt kultur. Eller man kan tage på en inspirationstur i naturen.
Eleverne skal tænke i former og mønstre i deres design. Når øvelsen er slut skal de præsentere deres ideer i en gruppe på 4. Derefter må de selv vælge hvilket billede og ord de vil bruge til deres eget design. De skal lave en skabelon der skal placeres på kokosnøden. Her skal de tage højde for krumningen på kokosnøden. Skabelonen limes på med en limstift eller der tegnes rundt om. Det er en fordel at have slebet hårene væk på kokosnøden eller lime skabelonen på indersiden af kokosnøden.
Dernæst skal de skære formen ud med en løvsav. Når der skal slibes og poleres til kokosnøden er blank kan det godt være lidt af en tålmodighedstest for nogle. Men når eleverne kan se det resultat de kan få, giver de den som regel en ekstra skalle.
Når formen er savet ud og den er slebet skal der bores små huller, så der kan syes med en metaltråd. Hver opmærksom på at de små tynde bor er meget skrøbelige og knækker nemt. Inden syningen kan man give smykket lidt olie eller voks så det bliver mere blankt. Tænk gerne over forside og bagside skal syes pænt og ens.
Forløbet er tiltænkt 5.årgang, men kan også bruges på andre årgange. Man kan også bruge materialet og metoden til at lave spændende julepynt nu julenproduktionen nærmer sig.