Leg med lys

Lyset vil altid finde vej gennem den mindste sprække, og derfor synes jeg, det er så fedt at arbejde med lys.

Publiceret Senest opdateret

Designprocessen

At arbejde med lys kan så meget, og man kan gå så mange veje, når der skal arbejdes med lysdesign. Hos os er det et tilbagevendende emne på vores valghold, fordi det kan så meget og eleverne tager det virkelig til sig.

På valghold skal eleverne gerne have en del færdigheder inden for forskellige samleteknikker og materialer, inden de starter. Derfor kan vi bygge ovenpå den allerede tillærte viden, og eleverne kan få lov at gå mange veje, når de skal designe deres egne lamper. Det giver virkelig mange forskellige lamper og ideer, hvilket er super fedt at se, og spændende at følge med i som lærer.

Vi starter med en lektie, hvor eleverne skal tage 5 billeder af belysning, de har derhjemme, og 5 billeder af belysning de finder ude. Det kan være butikker, cafeer eller gadebelysning. Billederne printer vi ud og så skal eleverne kategorisere dem.  Eleverne skal selv finde kategorierne. Det kunne eksempelvis være pendel, stander, natlampe osv. 

Dernæst taler vi om lysdesign i form af, om lyset er nedadgående, udadgående og opadgående. Vi slukker lyset og prøver at lyse igennem forskellige materialer. 

Denne øvelse er en spændende del af designprocessen. Her får eleverne virkelig lov at lege med lyset og de får en fornemmelse af hvor meget man kan lege med lyset, bare ved at lave de mindste ændringer.

Vi arbejder undersøgende ved at se på PH, Le-klint og Verner Pantons lamper og lysdesign. Eleverne skal lave en powerpointpræsentation i grupper om netop disse 3 designere.

Papiret som materiale

Nu skal vi prøve at arbejde med papir. Vi skal se de muligheder papiret kan give os, når vi snakker lys. Eleverne skal lære forskellige foldeteknikker og lege med lys og skygge, inspireret at bogen:

Når vi har arbejdet med foldeteknikker, hvilket virkelig er svært for nogle, begynder vi at arbejde med tekstturer og papirets andre muligheder. Vi laver re-design af rispapirlampen og eleverne oplever hvor meget vi kan ændre ved få virkemidler.

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Ingrid Bianco Petersen er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: ingridbianco81@gmail.com

.

Elevernes eget design

Nu skal eleverne til at designe deres egen lampe, og der er frit valg af materialer på værkstedet. Eleverne arbejder sammen to og to. De skal lave moodboard, persona og arbejdstegning inden de går i gang. De skal huske undervejs at lave afprøvninger og evt. ændre deres design hvis lampen ikke lever op til det de gerne vil have den skal kunne.

De er virkelig engageret og ikke bange for at kaste sig ud i projektet og prøve ting af de ikke har prøvet før. Som lærer er det spændende at høre deres ideer og hvordan de har tænkt sig at løse de benspænd, de sætter for sig selv. Der bliver rodet meget i vores blandede materialekasser og diskuteret meget frem og tilbage i grupperne. Som lærer bliver jeg også udfordret i løsningsmulighederne og hvordan vi skal ændre i designet så vi kan løse opgaven med de ting vi har og kan.

Jeg elsker dette emne for det er aldrig det samme man laver som lærer. 

Klik på pilen for at se mange flere eksempler: