Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Alternativ til sommerens aflyste valgfagsprøver: Årsudstilling på tværs af valgfag

Når nu eleverne ikke kan komme til at afslutte deres praktisk musiske valgfag med en prøve, kan vi planlægge en anden form for formidling af deres arbejde: en stor årsudstilling.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat. Stor udstilling af redesignede stole.

Der er delte meninger om denne sommers aflyste prøver i de praktisk musiske fag:

Nogle har haft mulighed for at undervise i deres valgfag under pandemiens skolenedlukninger, og kan dermed ikke forstå beslutningen om de aflyste prøver.

Andre igen, har slet ikke undervist i valgfagene, da skolerne var lukkede. Her oplevede mange et lettelsens suk, da udmelingen om aflysningerne kom. 

Alle har ret til deres følelser og jeg kan forstå begge parters argumenter, men når nu beslutningen er taget, så har jeg et forslag til et alternativ for den aflyste prøve:

En stor årsudstilling på tværs af valgfag. 

I håndværk og design, kan eleverne lave en udstilling af samtlige produkter de har skabtog udvælge et enkelt, hvori proces, værktøj og teknikker beskrives og demonstreres live eller via video. 

I billedkunst kan eleverne udstille deres værker og skitser i en kunstudstilling, der viser de processer, materialer og teknikker de har arbejdet med.

Musikholdet og madkundskabsholdet kan bidrage til at pirrer sanserne ved at servere musikken, de har øvet sig på igennem de sidste år, og madkunskabsholdet ved at servere smukke smagfulde appetizers til de besøgende. De besøgende kan være de øvrige elever på skolen (så bliver det samtidigt en slags reklame for valgfagene), lærere, skolens ledelse, forældre og bedsteforældre og hvem man ellers kan forestille sig, kunne være interesseret i det. 

Fællesskab

Ved at skabe en fælles afsluttende årsudstilling bliver der, for det første, skabt fællesskab på tværs af valgfag, men eleverne oplever også, at komme til at vise det de har lært frem og oplever at det forventes, at der skal vises noget frem.

På denne måde kan det forsøges at aktivere og motivere de elever, der ikke kan se en mening med at fortsætte undervisningen, nu da sommerens prøver alligevel er aflyst.

Ligeledes kan de allerede motoverede elever give den gas!