Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Robuste robotter

Måle, save, slibe, hamre, bore, samle og skrue er nogle af de teknikker der bliver brugt i forløbet her.

Publiceret Senest opdateret

Dette forløb tager udgangspunkt i materialer. Det vil sige, at eleverne ikke skal lave skitser. I stedet skal de lade materialerne vise vejen til deres robots udtryk. De skal føle sig frem, afprøve, kassere. Prøve igen og igen. Målet med forløbet er derfor ikke kun, at eleverne skal stifte bekendtskab med forskellige teknikker, men i lige så høj grad, at de skal øve sig i at pakke deres realistiske forestillinger om deres robots udseende ned, og i stedet lade materialerne vise dem vejen til det rette udtryk.

Forløbet henvender sig mest til eleverne i 3. og 4. kl., men en udvidet variant vil kunne bruges i valgfaget.

Materialer

Fyrretræ i forskellige str. (Robotterne på billederne er lavet af regler fra et andet projekt og er mellem 2,5-3 cm dybe og mellem 5 og 8 cm brede)

Blyant

Anslagsvinkel (I træsløjd kalder vi det vinkelmåler)

Fuksvans

Sandpapir i forskellige korn

Forskellige skruer, søm, kroge, beslag, bolte og andet fra skuffen med lignende ting

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Metalskrot (Vi har en kasse med mærkelige dimser, som eleverne virkelig fandt glæde i at kigge og rode i)

Dyvler

Boremaskine

Bor

Skruetrækker

Trælim

Præsentation af forløbet

I præsentationen af forløbet, er det en god idé at vise eleverne en række billeder af robotter. Jeg havde printet nogle ud, som vi talte om, og som eleverne kunne blive inspireret af.

Det er også en god idé, at have fundet alle materialer (træ, skruer, søm, bolte, kroge, dyvler, metalskrot o.lign) frem, som man taler om, og viser frem, og som eleverne kan rode og "sanse" i, i deres søgen efter deres robots udtryk.

Inden eleverne selv går i gang med at save, vises forløbets forskellige teknikker for eleverne, der kigger på imens du viser og fortæller hvad de skal igennem.

Forløbet

1. Hvor stor skal kroppen og/eller hovedet være? Eleverne vurderer hvordan deres robots krop skal være ud fra det træ de vælger. Derefter spænder de emnet op i høvlebænken, måler op med anslagsvinkel, hvor de laver en blyantsstreg på toppen og på siderne af træet.

2. Save ved at følge blyantsstregen.

3. Slib med sandpapir. Start med det groveste og slut af med det fineste. Skal godkendes af lærer inden næste trin.

4. Hvis hoved og krop skal sættes sammen, sættes det nu sammen med dyvler.

5. Nu skal elever eksperimenterer med forskellige udtryk. Hvordan skal øjne, arme, mund, hår, ben, hat o.lign. være? De forsøger sig frem, inden de forskellige ting sættes fast på forskellige måder, som de bliver guidet i. Nogle ting skal der bores huller til og sættes fast med trælim. Andre ting skal blot hamres eller skrues i. Helt andre skal samles på andre møåder.

Evt. pkt. 6. Elever kan bruge brænderen til at lave øjenvipper, mund eller lignende med. Jeg fortryder lidt, at jeg lod nogle gøre det, må jeg indrømme, men det er en personlig vurdering.