Blog

Lærerne blev ikke nævnt - og hvad så?

Burde i stedet investere i en mere praktisk skole, som "Sammen om skolen" har konkluderet er nødvendig

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Da Socialdemokratiet fremlagde deres plan for højere løn til de offentligt ansatte, blev lærerne ikke nævnt. Jeg kan i nyhedsmedierne, her på Folkeskolen og på de sociale medier se, at (nogle) kolleger rundt om i landet, føler sig noget fortørnede over det. Det gør jeg bestemt ikke. Faktisk bliver jeg noget fortørnet over de lærere, der bliver fortørnet.

Selvom vi som lærere har haft nogle turbulente år, og at der er lærermangel mange steder, så synes jeg bestemt ikke, vi skal brokke os. Over lønnen i hvert fald. Her synes jeg i den grad, at sundhedssektoren, ældreplejen, daginstitutioner og kriminalforsorgen fortjener et økonomisk løft.

Et økonomisk boost

Jeg synes det er langt mere interessant at se på hvilke andre dele af folkeskolen, der vil have gavn af et økonomisk boost.

Da jeg skriver på håndværk og design netværket, er jeg selvfølgelig mest optaget af de praktiske fag i skolen. Du er velkommen til at kommentere herunder, med det du mener brude have et økonomisk boost i Folkeskolen.

"Sammen om skolen" er kommet frem til, at folkeskolen skal være langt mere praksisnær, end den er mange steder i dag. Det står endda beskrevet i den ny læreruddannelse. Hvis det skal kunne lade sig gøre, kræver det et økonomisk boost i form af (ud)dannelse af lærere og ledere. Skolelærere og ledere skal indse og forstå hvorfor de praktiske fag er vigtige for vores elever. Der er derfor brug for investering i de massive forandringsprocessor der er brug for, hvis ikke det skal blive endnu en skal opgave, som trækkes ned over hovedet på os.

Dernæst er det virkelig nødvendigt, at alle lærere lærer hvordan de gør undervisningen mere praktisk. Her mener jeg ikke, at dansklærerne skal have kurser i håndværk og design. Eller at den praktiske danskundervisning skal flyttes til faglokalet. Til gengæld skal viden om hvordan undervisningen kan gøres mere praktisk deles og forstås. Lærere og ledere skal lære det med egen krop, sådan husker vi bedre.

Der er med andre, og korte, ord brug for, at investere en hulens masse penge i, at forberede lærere og ledere på den forandring en mere praktiske folkeskole vil være.