Mortens mening

Blog

Aflysninger af prøver er en hån mod dygtigste!!!

Jeg føler mig helt ærligt røvrendt – både på egne vegne, på mine elevers og så sandelig også på vegne af de fag, jeg repræsenterer! Jeg vil have prøverne tilbage og gerne med det samme. Hvis man kan ændre kriterierne i 11. time, kan de nok også ændres tilbage igen, så længe klokken ikke har slået 12.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg siger ikke, at de tre skoleår dette års 9. klasser har oplevet i udskolingen, har været lette, men helt ærligt så har dette skoleår været mindre påvirket af forskellige ting, end jeg normalt oplever i 9. klasse. Nærmest ingen har været ude at rejse i utide, eleverne har gjort alt i deres magt for at være med under sygdom og isolation, og vi er ved at være så vant til at bruge digitale løsninger, at det reelt er et meget lille problem at sidde hjemme og gå i skole en gang imellem!

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Særligt de dygtigste og mest pligtopfyldende elever har blomstret i en undervisning, hvor vi har haft mulighed for mute Brian og Connie, der ellers tit forstyrrer i klassen. Coronahjemsendelsen har for mange af de dygtigste og mest pligtopfyldende været en mulighed for at fordybe sig i mange, mange timer i det faglige, når nu der alligevel ikke har været så meget andet at lave.

Desuden har det været tydeligt for mig, at alle mine elever har savnet den normale skole med venner, lærere og alt hvad skolen ellers byder på, som de ellers ofte har sagt mindre pæne ting om - og derfor er vendt tilbage til skolen med en stærkere motivation.

Nogle fag ville være oplagte til en prøve trods alt. Jeg vil medgive, at ikke alle fag har haft lige gode vilkår under corona. Men jeg mener, at man som minimum skulle have en praktisk faglig prøve. En prøve i naturfag. Som minimum bør alle obligatoriske prøver være præcis dette – obligatoriske!

Jeg mener også at et fag som matematik har været godt stillet, og jeg forstår ikke, hvorfor eleverne ikke skulle være klar til at gå til mundtlig prøve i dette fag.

Ligeledes mener jeg, at hvis ikke man er klar til føre eleverne til prøve i samfundsfag efter tre år, hvor alle mennesker har set, hørt og læst nyheder – og hvor enhver anstændig lærer har brugt masser af tid på at snakke med eleverne, om det de ser og hører i deres hverdag om politik, samfund, identitet, økonomi og internationalt samarbejde i form af bl.a. WHO, FN og nu i denne tid NATO. Så ved jeg ikke, hvornår de kan være klar.

Fag som kristendom og historie bør også være blevet smittet af denne samfundsbevidsthed, som disse unge mennesker har været en del af. Så mon ikke de også er klar til dem, særligt hvis man kan få lov at opgive et emne mindre, end man plejer.

Jeg skal ikke gøre mig klog på tysk og idræt, måske har der været vilkår, der gør dem uegnede som prøvefag, men mon ikke eleverne har haft rig mulighed for at udforske deres skriftlige engelsk kundskaber.

Tilbage står vi i 9. klasse med en masse prøver, der snildt kunne gennemføres ordentligt, og måske to/tre prøver, der ikke kan – så når man fjerner prøver, er det en hån mod alt det der kunne lade sig gøre.