Blog

Skolernes motionsdag - bør være mere end blot en løbetur …!

Overalt i Danmark blev der fredag i uge 41 holdt skolernes motionsdag. En traditionsrig fest i børnehøjde, som de fleste steder bliver fejret gennem løb, løb og mere løb. Sundt bevares, men for mange børn cirka lige så festligt som levertran, bladselleri og mindfulness.

Publiceret Senest opdateret

Det er hverken fordi jeg er modstander skolernes motionsdag eller mener eleverne tager skade af at løbe eller på anden vis få pulsen op - tværtimod, så håber jeg, at vi kan skabe en dag, der inspirerer børn og unge til mere sport og motion.

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Og ja, konkurrence elementet i forhold til at løbe længere end de andre og måske længere end året før, kan da give mange elever motivationen til at presse sig selv lidt mere end normalt - men for de elever, der ikke er gode til at løbe, kan dagen virke som et ekskluderende helvede.

Så spørgsmålet er hvad der kan være med til at skabe en motionsdag, der giver lyst til mere sport og motion. Svarene er sikkert mange, men mit bedste bud er, at vi bør forsøge at skabe en dag fuld af grin, holdånd og succeser i det små. Vi skal acceptere, at eleverne er forskellige, og at de har forskellige lyster, evner og muligheder for at bidrage til en sådan dag.

Et slag på tasken ville være, at mere end 25.000 lærere og pædagoger var med til at løbe på motionsdagen, og lad os antage at de hver især har fire klokketimers undervisning bør det udløse ca. 50.000 timers forberedelse, år efter år. Med alle de kreative sjæle ude på skolerne og 50.000 timers forberedelse om året, bør det være muligt finde på noget bedre end løb.

På den skole, hvor jeg er ansat, har skolernes motionsdag haft vokseværk og er blevet til en hel emneuge om bevægelse. Dette kan man sige og mene meget om, men uanset hvad man synes om den slags uger, så er der meget andet motion end bare løbe på en rundstrækning og eller frem-og-tilbage rute - ja, mandag til fredag har været fyldt med et hav af lege, opgaver, grin og fællesskabsskabende aktiviteter.

Mandag til torsdag har eleverne været på blandede hold på tværs af skolen, de ældste elever har trukket et stort læs og været gode forbilleder for de yngste, mens de yngste er kommet med et engagement og gåpåmod, som nok kunne inspirere nogle af de ældre lidt.

Fredag var anderledes, klasserne var samlet igen, og i udskolingen stod den på en kappestrid. Alle fjorten klasser i mellem. Fjorten forskellige aktiviteter, der udfordrede holdånd, fysisk kunnen og ja, hjernen. Grin, bevægelse og godt humør blandet på en ellers kølig efterårsdag blev finalen på en, i mine øjne, dejlig uge.

Jeg stod for en aktivitet hele dagen og hørte ikke en eneste elev beklage sig over at skulle have motionsdag, tværtimod blev der hujet, heppet og kæmpet efter bedste evne, enhver elev modtog støtte og opbakning til sine forsøg og blev hyldet for at gøre det godt eller i hvert fald gøre sit bedste.

Netop det bør ville jeg ønske, at alle ville dyrke ved motionsdagen: sjov, lysten til at forsøge sit bedste og vise at motion kan give mere end bare fysisk sundhed.

Jeg håber, at denne blog kan være med til at skabe en debat om, hvad en god motionsdag bør indeholde og hvordan vi være med til at understøtte børn og unge i at dyrke mere motion.

Tak til alle jer der har arrangeret en spændende aktiviteter!

P.S. Listen nedenfor viser nogle af de mange aktiviteter, vi har lavet den sidste uge:

O-løb

Høvdingebold

Forhindringsbane

Kims leg

Mooncar race

Sækkeløb

Minefelt

Trillebøre stafet

Hulahopring

Ærteposekast

Amerikanske straffespark

LEGO-bygge stafet

Battle

Golden game

Langbold

Rundbold

Løb

Styrketræning

Længdespring

Sprint stafet

Armstrækkere

Gåture