Blog

Dybkærskolens hovedindgang i alt sin pragt

Bedre start på skoleåret er ikke set i mands minde - gad vide hvorfor?

En kollega sagde den anden dag på lærerværelset, at han ikke kunne huske en bedre skolestart end den vi har haft i år. Flere stemte i og det gav stof til eftertanke, for hvorfor er det lige bedre i år end andre år?

Offentliggjort Sidst opdateret

For at forstå situationen, som skolen er i, og forstå min forundring over, at det netop er i år, folk ser som særligt vellykket, vil jeg lige give en kort status over skolen. Jeg er ansat på Dybkærskolen, Silkeborg, der en skole med knap 700 elever fordelt over 32 klasser. Normalt har vi en skoleleder og tre pædagogiske ledere, men siden august har der i førerbunkeren kun siddet to fuldtid og en konstitueret deltids skoleleder to dage ugen.

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Desuden er Silkeborg Kommune i økonomisk uføre, og der skal spares penge, så alle fagbudgetter er barberet helt i bund, varmen er skruet helt ned og skolen skal erstattes af en ny skole, der står færdig til jul 2024, så skolen er ikke renoveret i mange år og holdes nu sammen af en blanding af tro, gaffatape, kabelstrips og ja, tanken om, at der kun er 450 dage til vi skal flytte ind på den nye skole. Desuden mangler vi plads i et ekstremt omfang, så gruppelokaler er der ingen af og så skal vi selv betale for kaffen! Nårh ja, så er der udsigt til endnu færre penge i det nye år …

Så hvad er det, der er anderledes i år i forhold til andre år? Vi har ikke gang i nogle udviklingsprojekter! De to tilbageværende pædagogiske ledere har haft travlt, som i ekstremt travlt med elevsager, personale og budget og hvad ved jeg. De har klaret det over al forventning og fortjener en kæmpe ros og en ekstra stærk gin og tonic hver fredag, når de går hjem.

Ledelsen har derfor også prioriteret, at vi ikke har skulle lave alt muligt om i år, men blot koncentrerer os om at lave god skole for vores elever. Jeg har fået så frie rammer, som det kan lade sig gøre uden at måtte bruge penge, til at gøre hvad der er bedst for at min undervisning lykkes og det samme har alle andre af mine kolleger.

Og hvor jeg heldig at have så mange fantastiske kolleger! Vi er nok alle sammen blevet lidt ramt af sådan en trods holdning. Ja, vi har ingen skoleleder, ingen penge og en skole, der er ved at falde fra hinanden, MEN VI VIL LYKKES med at lave god undervisning, dette til trods - og det gør vi så.

Vi knokler, nyansatte såvel som den gamle garde, vi underviser, vi støtter hinanden, griner højt i personalerummet og døren ind til personalerummet har været fuld af tilmeldingssedler til forskellige sociale arrangementer - discgolf, stafetløb, spisning mm., og bajere bagefter …

Alt er bestemt ikke perfekt hos os, men når man som lærer har fantastiske kolleger og samtidigt får lov at koncentrere sig om at lave det der giver mening for en selv ift. elever og undervisning, så findes der ikke et bedre job i hele verden.

Jeg håber, at der er ledere ude på skolerne, der læser med, for hvis man kan tro medierne, så kommer alle skoler i det kommende år til at få brug for den følelse af holdånd og trods, vi på Dybkærskolen lige nu lykkes med, fordi vi ikke skal udvikle en hel masse, men bare får lov til at koncentrerer os om at lave god skole.

Hvis nogle af mine kolleger læser med, så håber jeg, at I ved hvor taknemmelig jeg er for at arbejde sammen med jer.