Mortens mening

Blog

Hurra for samskabelse!

Samskabelse er et af de hurraord, der har sneget sig ind i folkeskolen, og i de seneste uger har jeg og min klasse været ramt af det - og mod min forventning synes jeg, at det var mega fedt!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I uge fem blev jeg kontaktet af en gammel ven, der er ved at uddanne sig til pædagog. Hun skulle sammen med hendes studiegruppe ud at møde et andet erhverv og arbejde med noget fra FN’s verdensmål. Det hele skulle ende med at de skabte kontakt til nogen, uden for skoleverdenen og på den måde vise eleverne, at det de arbejder med i skolen, også er relevant ude i virkeligheden.

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Normalt havde jeg sænket hovedet og fundet en vej uden om - den slags er ikke for mig. Men denne gang var det jo en ven, der havde brug for min hjælp, og så måtte det jo gå, som det kunne.

Vi valgte nummer 5, ligestilling mellem kønnene, det kunne jo passe sammen med at eleverne lavede noget uge sex-agtigt på denne måde. De pædagogstuderende kom og underviste, og selvom de gjorde et godt forsøg, levede de første timer op til min forventning og frygt - og jeg havde ærligt talt afskrevet dette samskabelsesprojekt som noget eleverne kunne få noget ud af.

Men så skete der noget for mig, uforudset, de pædagogstuderende fik kontakt til Jonas Risvig. Jonas var for mig totalt ukendt, men jeg kunne da læse mig frem til at han er youtuber og instruktør af ungdomsserier på dr mm.

Udsigten til at arbejde sammen med ham og få lov at pitche et emne for ham, gav eleverne en anden form for blod på tanden, end den de ellers havde vist for emnet. Eleverne valgte, at der skulle arbejdes med slut-shaming og kropsidealer. Det førte til mange rigtigt dybe og gode snakke om, hvordan man kunne forholde sig til disse ting.

Som kulmination på projektet fik eleverne i går eftermiddags fra 17-18, mulighed for at pitche deres ideer og tanker for Jonas. Der indgik i en rigtigt god dialog med eleverne. En superfed oplevelse af, at det man lærer og arbejder med i skolen, kan bruges ude i virkeligheden og at elevernes meninger og ideer tages seriøst.

Så hurra for samskabelse, tak til de pædagogstuderende, tak til Jonas. Tak for at lære en gammel ronkedor, nye tricks.

Jeg vil glæde mig til at se Salsa på dr, og håber at Jonas med hjælp fra elever fra folkeskoler og ungdomsuddannelser, får taget endnu flere svære emner op.