Mortens mening

Blog

Velkommen til folkeskolen

Kære nyuddannede lærere, jeg forestiller mig at I er ved at være spændte på alt det nye der skal ske nu hvor sommerferien snart er forbi. Alle har nok hørt historier om hvordan det/de første år er og frygter dermed at knække nakken på at stå alene …

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg vil ikke lyve for jer, det bliver hårdt og en stor omvæltning ift. at gå på seminariet og være ude i praktik, MEN I er ikke alene! Eller jo, I kommer til at stå alene i klasserne, men I er ikke alene om at finde en måde, hvorpå det det her bliver en succes.

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Vi har brug for jer! Vi har som samfund, brug for at I lykkes med at blive gode lærere, og at I har lyst til at blive ude på folkeskolerne. Vi har som kolleger, brug for at I bliver en del af vores hverdag og at vi sammen kan løfte opgaverne ude på skolerne. Vi har som forældre, brug for dygtige nye lærere, som kan danne relationer til vores børn og løfte dem fagligt og socialt. Så VI har brug for at I får succes, og det betyder at der er hjælp at hente! Både blandt ledere og kollegaer, men også blandt børn og forældre!

Hvis I er interesserede, så vil jeg give et par råd til, hvordan I måske kan komme lidt lettere fra land, her i det første år. De store udfordringer jeg høre, at nyuddannede lærere støder på, kan primært deles op i tre kategorier:

  1. work-life-balance

  2. manglende forberedelsestid

  3. manglende viden om alle udenoms-tingene som lærer


1. Hvis jeg skal være helt ærligt, så er det ikke muligt at nå alle ens ting på den afsatte tid de første år, så regn med at investerer et par ekstra “interessetimer” om ugen, det vil gavne dig senere. Og lav så en struktur for dit arbejde der passer for dig.

Jeg ved at der vil være folk der skælder mig ud for at opfordre jer til at lægge interessetimer i jobbet også, men for mig er det spørgsmål om multiplikatoreffekt. Altså får I et relativt større udbytte af at arbejde lidt ekstra.

Min egen struktur for arbejdet har I mange år været, at jeg var på skolen i god tid om morgenen (mindst 15 minutter før jeg skal undervise) og at jeg går hjem så snart jeg kan. Da jeg har børn og kone, er eftermiddagen og den første del af aftenen forbeholdt dem. Omkring kl 21-22 går jeg så i gang med at forberede igen. Jeg prøver at holde weekender fri for arbejde. I skal selvfølgelig finde en struktur der passer jer, men kodeordet her er struktur, så I ikke ender med at arbejde hele tiden.

2. Manglende forberedelsestid er en stor udfordring for alle lærere, særligt hvis man ikke har en masse gennemprøvede undervisningsforløb fra tidligere år - så der vil mange af jer være på den. En del af løsningen er lige til - spørg om hjælp! Spørg jeres kolleger og spørg i diverse online forums. Selvom Facebook er for os boomers, så er det også her, mange ældre lærere udveksler ideer og UV-materialer. Når ja, og så de der interessetimer, så tror jeg at det nok skal gå.

En god gruppe til matematik kunne være:

https://www.facebook.com/groups/877955875602893

I naturfag bruger jer:

https://www.facebook.com/groups/915402905185143

Desuden vil jeg anbefale, at du med det samme kommer igang med at lave en “vikarkasse”. Altså opgaver der ligger klar og som ikke nødvendigvis er afhængige af hvilket emne man er i gang med. Det kan være de traditionelle træningsopgaver, a la grammatik og tabeller mm, men man kan også tænke de traditionelle opgaver ind i spil mm. Eksempler fra matematik kunne være kortspillene 31 og Casino kan være med til at træne addition, 500 hundrede kan træne fem og ti tabeller. Sænke slagskib kan træne koordinatsystemer, men der kunne også bruges stjerneløb til at finde de rigtige begreber mv.

Der findes et utal af den slags spil og opgaver, og udover at de er rare at have, hvis man skal være vikar uden en vikarplan eller skal lave vikarplan i tilfælde af sygdom eller andet fravær - men særligt er de gode, at have til sig selv i egen klasse, til de dage hvor forberedelsestiden ikke er slået til og hvor du har brug for mere at kunne tage noget frem, der bare virker!

3. Der kommer en hel masse du ikke er forberedt på, eller forberedt nok på, fra læreruddannelsen. Bare mængderne af forskellige møder og forkortelser, kan få det til at svimle for øjnene. PU, PLC, FAG-udvalg, fællesmøder, lærermøder, fasemøder, teammøder, AKT-møder, forældremøder, fagligklubmøder, Fag-PLF, PLF og sikkert en hel masse mere. Det er helt sikkert mere end man lige kan holde styr på som ny i faget, men der er folk der nok skal hjælpe jer igennem det hele. Vi har alle været nye og overvældet en gang. Det vi forventer af jer, er at I kommer med og “winger” den bedst muligt.

En af de ting I med fordel kan gøre, for at købe goodwill og nemme point hos os andre lærere, er at bage boller eller kage fra tid til anden og tage med til møder. Det sender et lille signal om at I gerne vil give noget til fællesskabet og så er alle glade.

En anden ting, er at forsøge at finde tid til at være med i sociale ting der foregår blandt lærerne. Obligatorisk burde være julefrokost og sommerferiefrokost, men grib også gerne muligheden for at komme på café med kollegerne eller en tur i bowlinghallen eller hvad der nu er mulighed for på jeres nye skoler.

At være en del af godt lærerværelse, er som at få en hel ny stor familie, der alle hjælper hinanden, griner sammen og lykkes sammen.

Så velkommen til lærerjobbet. Velkommen i familien. Jeg vil ikke love at det bliver lige nemt altid, men det er verdens fedeste job og sammen skal vi nok finde ud af det hele.