Blog

Min siddeplads de næste uger

Hurra - jeg skal have en praktikant

I de kommende uger frem mod vinterferien kommer de praktikanter ud på mange skoler, det er også gældende i Silkeborg Kommune, og jeg er så heldig at have fået en!

Publiceret Senest opdateret

I den kommende tid er jeg så heldig, at jeg skal have en praktikant i en stor del af min undervisning. Desværre kan jeg høre at ikke alle lærere har det som mig og ser frem til disse besøg af nogle fremtidens lærere. Så denne blog er tænkt som en mellemting mellem en hyldest til de praktikanter, jeg har haft og en forklaring på hvorfor, jeg anser mig selv som heldig.

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Jeg plejer at have praktikanter ca. to ud af tre år, sådan er det for en del udskolingslærere, og efter at have haft 9. klasse sidste år, er jeg nu igen klar. Til jer, der har været mine praktikanter, så har I hver og en kommet med nye tanker og ideer, der har givet mig noget at tænke over, og som jeg har kunnet tage med mig i min undervisning.

Hvorfor vil gerne have praktikanter:

1) Jeg vil gerne være med til at tage ansvar for, at de lærere, der kommer ud i folkeskolen, er så dygtige som muligt og som godt klædt på som muligt. Ofte vil praktikanter jo søge tilbage til de skoler, de har været i praktik på, og på den måde kan kan det være hjælp til selvhjælp at få gjort de lærerstuderende klar til livet i folkeskolen.

2) Dygtige praktikanter kommer ofte med gode gennem forberedte undervisningsforløb med et højt ambitionsniveau, der er til at med sig under de forhold, man arbejder med på skolen.

3) Mange praktikanter har skiftet bekendtskab med cutting edge teknologier og kan derfor være med til at holde mig som lærer opdateret i min undervisning, så der ikke bliver alt for mig af at gøre det samme, som jeg gjorde sidst uden tanke for, at børnene ikke kommer med de samme forudsætninger som sidste hold.

4) At være med som praktiklærer gør, at man ofte kan få et andet perspektiv på klassen og den enkelte elev. Det er nemmere at se, hvad der virker og hvad der ikke gør.

5) At have praktikanter fører ofte til mange samtaler om jobbet som lærer og kan give incitament til at gå sin egen praksis efter i sømmene. Det er jo ikke, fordi man skal ændre alting, men måske er der plads til lidt forbedring.

For mig er der nu kun tilbage at se, hvad denne omgang byder på og så få skruet lidt op for varmen i radiatoren.

Jeg glæder mig … og måske kommer der noget, der kan bruges til jer også.