Folkeskoleforældre

Blog

Arbejd for folkeskolen fremfor folkeskolereformen!

Hvad er vigtigst? Vores folkeskole eller en folkeskolereform med alt for lange skoledage?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har i dag stiftet bekendskab med et kommissorium for "Samarbejdet om en mere motiverende og varieret skoledag", bestående af syv foreninger: KL, Skole og Forældre, Danske Skoleelever, Skolelederforeningen, BUPL, FOA og Børne- og Kulturchefforeningen. De har sendt følgende appel til undervisningsministeren:

”Lad os få ro, så vi kan gøre folkeskolereformen til virkelighed”. I Folkeskoleforældre er vi dog meget i tvivl om, hvad det er for en virkelighed de syv foreninger lever i. Vi kan ikke genkende det ønske fra vores 1.700 medlemmer. Og mindst tre af foreningerne er med deres udtalelser langt fra i overensstemmelse med deres medlemmers holdninger:

  • 90% af BUPLs medlemmer (pædagogerne)
  • 82% af DSEs medlemmer (eleverne) og
  • 41% af Skole og Forældres medlemmer (skolebestyrelsesforeningen)

Folkeskoleforældre

Folkeskoleforældre arbejder tværpolitisk for et mangfoldigt og forskningsmæssigt funderet skolesystem med gode faglige og sociale forhold for børn. Folkeskoleforældre er for alle forældre til skolesøgende børn og andre, der deler vores fokus. Læs mere på folkeskoleforaeldre.dk

- mener nemlig at skoledagen er for lang!

Alligevel appellerer de sammen med de øvrige fire foreninger til ministeren om at droppe de ”forsøg”, hvor 50 skoler ellers har mulighed for at afkorte dagen. I Folkeskoleforældre mener vi, at det er et særdeles pauvert udspil fra de syv foreninger – man kunne forvente, at de havde lidt mere pondus og kompetencer under vesten end blot at fastholde en lang skoledag - bare for at fastholde den.

Det ville være ønskeligt, hvis de syv foreninger arbejdede for Folkeskolen og vore børns muligheder for at lære, udvikles, dannes og trives, fremfor blot at arbejde for en folkeskolereform med alt for lange skoledage!

Vi minder i øvrigt om, at alle skoler jf. §16b i folkeskoleloven princippet kan afkorte skoledagene med 5-6 timer ugentligt ved at omlægge understøttende undervisning til to-voksentimer.