Blog

Hænder der sliber. FOTO: K. Diduch

At slibe eller ikke at slibe

Refleksioner over de første valgfags-timer i 7.kl.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Det er mandag morgen, og valgfagseleverne møder ind til deres første valgfagstimer, efter de har valgt. Jeg har 15 elever, så jeg er godt tilfreds!

Eleverne skal save og slibe. Og slibe. Og så slibe lidt mere. Med sandpapir. For selvom jeg har undervist mange af eleverne med elementer af håndværk og design i 3. 4. og 5. klasse, har langt størstedelen lykkeligt glemt alt om, hvordan og hvorfor træet skal slibes.

I situationen undrede det mig. Jeg mener, hvordan kan det glemmes på et år?

Ved nøjere eftertanke, giver det nu god mening: Mange børn og unge er slet ikke vant til at befinde sig i et værksted med værktøj og materialer derhjemme. Når eleverne så heller ikke har faget i skolen i et år, er det nærmest en umulighed for dem at vedligeholde deres kompetencer i faget.

Med det in mente giver det mening, at elevernes slibe-evner er gemt meget meget langt væk. Og nu er det blevet min fornemmeste opgave, at de ikke glemmer det så let igen.

Træ spændt op i høvlebænk
Hænder der sliber