Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Søde syede julegrise

Denne aktivitet er en af de hurtigere at lave. De søde grise er lavet i papir, og er 4.klasses første forsøg på en symaskine.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I samarbejde med billedkunst har 4.klasse lavet deres første produkt på symaskinen. 

I billedkunst har eleverne arbejdet med begrebet silhuet og lavet egne silhuetter af fede julegrise, som er blevet overført til gammelt nodepapir, klippet ud og malet med ecoline farver. 

I håndværk og design har eleverne syet grisene sammen i processen:

1. gang.

Jeg forklarede symaskinens egenskaber og viste hvordan under -og overtråd arbejdede sammen.

I små grupper satte eleverne forside og bagside på grisene sammen med nåle på grisenene, og lavede haler af røde piberensere. Imens jeg gik fra gruppe til gruppe og trådede maskinerne med eleverne, med to forskellige farver, for at eleverne kunne se forskel på hvor under -og undertråden blev synlig på emnet.

Derefter syede hver elev fra hjørne til hjørne på et stykke A4 papir med ligeud sting, for at lære at håndtere symaskinen korrekt. -selvfølgelig ved at starte og slutte med at hæfte ende. Ved hvert hjørne skulle eleverne sørge for at nålen var i papiret og trykfoden oppe, så papiret kunne rykkes til næste sy-vinkel.

2. gang 

Vi havde en kort repetition af symaskinens funktioner og trådede hver maskine i fællesskab igen. Først derefter påbegynde eleverne syningen af grisene, startende med enden af grisen, hvor den krøllede hale blev syet i. Ryggen på grisen forblev åben, til fyld. Vi brugte fyldevat og stofrester.

Ryggen blev syet sammen og en tryne blev skåret ud i pap, som blev limet på. (Jeg havde bestilt knapper, med to perfekte huller som næsebor, der skulle syes på, men de var desværre alt alt for små)

Afslutningsvis skulle en nål trådes med en tråd, som skulle syes i ryggen og afsluttes med en knude. 

Et udvalg af grise

Mål:

At eleverne stifter deres første bekendtskab med symaskinen og bliver trygge i at sy på den.

Materialer og værktøj:

Gammelt nodepapir, eller andet papir.

Ecoline farve

Blyanter

Sakse

Knappenåle

Symaskine med over - og undertråde

Stofsakse

Spids synål

Store knapper til tryne

Garn eller tråd til ophæng