Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Fingerstrikkens muligheder

Enten elsker eller hader man den - fingerstrikken. Jeg er vild med den og ser den som en mulig afstressende aktivitet for eleverne i alle fag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elsket og hadet

Jeg har altid elsket fingerstrik. Virkelig. Men efterhånden som jeg lærer flere kollegaer rundt om i landet at kende, finder jeg ud af, at der ikke er mange der deler min holdning til fingerstrikken. Mange synes det er ganske forfærdeligt. Og at det er direkte spild af garn.

Det er jeg ganske uenig i.

Mine erfaringer

Jeg oplever gang på gang, at mange elever finder ro i at sidde og fingerstrikke. Også dem, der har virkelig meget krudt i røven og som i den ”normale” undervisning hurtigt kommer til at kede sig og dermed kan virke urolig.

Det blev jeg bekræftet i en fagdag i sidste uge, hvor jeg lærte eleverne i 3. klasse at lave gopler som disse. Til dem skulle eleverne lave tentakler af fingerstrik i forskellige nuancer og kvaliteter garn, som vi havde fået fra en bedsteforældre. Langt størstedelen af eleverne var virkelig opslugte af fingerstrikke delen. Selv de elever jeg forinden havde fået fortalt havde virkelig meget krudt i røven. Faktisk var de så opslugte, at de fagdagen efter spurgte de pågældende lærere, om de ikke bare måtte sidde og fingerstrikke

Fingerstrikkets muligheder

Den oplevelse får mig til at tænke på, om man vil kunne bruge fingerstrikken som en aktivitet til at skabe ro i den enkelte elev, som nogle elever kan benytte sig af, når der er brug for det? Mange lærere bruger dét at tegne eller at læse, men hvad hvis man forsøgte sig med at fingerstrikke i stedet for? Det kunne være virkelig interessant at se, hvad det gjorde for den enkelte elev, at benytte finmotorikken og sanserne på en anden måde for at finde ro. Til at sidde og "strikke" og bare lade det strikkede blive længere og længere. Og længere. 

Jeg tænker der sker det, som Anne Kirketerp har skrevet om i sin phd om Craftpsykologi - den nedbringer stress.

Brug af fingerstrik

Det fingerstrikkede kan bruges til mange ting. I håndværk og design gruppen på facebook har jeg set mange eksempler på, hvad man kan bruge de mange meter fingerstrik til. Følg linket, hvis du har en facebookprofil.

Andre aktiviteter

Fingerstrik er selvfølgelig ikke den eneste mindre aktiviteter med garn, man kan benytte i undervisningen. Det kan også være at slendre som her