Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Idéer til udeskole i håndværk og design.

Ifølge Søren og Mette skal de yngste elever i skole fra i næste uge, og dermed undervise så meget vi kan udenfor. Det betyder, at vi skal tænke i, at flytte undervisningen i håndværk og design uden for.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg tror vi alle sammen sad og bed negle, da statsministeren tonede frem på skærmen i går aftes. Hvad ville hun nu sige?

Og hun sagde hvad mange frygtede; at de yngste børn skal i skole igen, hvis vi husker at overholde sundhedsanbefalingerne igennem påsken.. 

Og hvis elever og lærere husker anbefalingerne, med afstand i mellem elever og at de skal have meget undervisning ude. Det med afstanden er selv sagt en kæmpe udfordring i et klasselokale. Jeg er spændt på hvordan den udfordring løses ude på skolerne. Og udfordringen er i den grad også til stede i faglokalet i håndværk og design:

“Katrine, jeg kan ikke finde ud af det her” “Nu skal jeg vise dig hvordan du skal gøre det. Men gå lige 2 meter væk” Den lader vi lige stå i et øjeblik…

Når det så er sagt, så er håndværk og design heldigvis et fag, som man rimelig nemt kan flytte udenfor. Det har dog en betydning for de allerede lagte planer.

Udeskole idéer

Ta’ ud og snit.

Spørg pedellen om I må klippe nogle grene på legepladsen, eller om han/hun vil gøre det for Jer. Hasselgrene er aller nemmeste at snitte i. Ta’ snittekassen og en sav med ud, og snit løs. Mål og aktiviteter kan være meget forskellige: 

  • Formen bestemmer: lad eleverne snitte et væsen ud af den gren de vælger.
  • Blyant: hvis du er så heldig, at have stifter liggende, kan I snitte blyanter, hvor I med en boremaskine laver hul til stiften. 
  • Vandrestav. Hver elev får en tilpasset gren. Eleverne skal herefter snitte mønstre i deres personlig vandrestav, efter du har vist dem teknikker. 
  • Spil: Eleverne snitter ens brikker til et kryds og bolle spil, hvor spillepladen er streger på jorden eller asfalten. 

Andet:

  • Træer: Ta’ en tur i parken eller skoven og identificer træerne I møder på Jeres vej, ta’ en bestemmelsesdug med fra natur og tekniklokalet. 
  • Møbler: Ta’ et møbel med ud og lad eleverne lave en analyse af den med udgangspunkt i genstandsanalysen her. Derefter skal eleverne selv vælge en genstand ude på legepladsen eller skolegården, som de selv laver en analyse af, som de præsenterer for klassen. 

Dette er nogle eksempler på aktiviteter i udeskole i håndværk og design. Men lad os nu se hvad Søren og Mette siger om, hvordan dælen det her stille opstart af skole, skal komme til at fungere i praksis.