Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Mosaik: håndværk skaber relation og erindring

Nogle gange er det det mindste der giver mest effekt.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

FOTO: Privat.

Mosaikken er skabt af elever i 4. klasse der lærte mere, end blot at save med en fukssvans.

Læring: håndværk, relation og erindring

I dette forløb arbejdede eleverne sammen i et fællesskab to og to i deres individuelle bearbejdning af træet fra optegning, fastspænding, savning og slibning.  De glatte og bløde stykker træ blev afslutningsvis, af alle eleverne i fællesskab, brugt til at skabe en mosaik, som læreren limede på en bagplade.

På denne måde oplever eleverne ikke kun glæden ved processen at bearbejde træet, men også at der skabes relationer på tværs mellem eleverne, da materialiteten netop kan være relationsdannende.

Hvis den færdige mosaik hænges op et sted, hvor eleverne dagligt støder på deres fælles værk, vil det skabe erindringer om netop disse relationer, da materialiteten tilmed også er erindringsdannende

Med andre ord, kan et såre enkelt forløb, hvor eleverne lære at bearbejde træet, indeholde så meget mere læring, end "blot" håndværket. I stedet indeholder det hele tre ting, som reklamen for kinderæg så fint fortalte os engang. 

Mål kan være at:

Måle op

Spænde emnet rigtigt fast i høvlebænken

Benytte saven korrekt

Benytte forskellige korn sandpapir

Samarbejde

Relationsdannelse

Materialer og værktøj:

Massivt træ i forskelle træsorter og størrelser

Fukssavnse

Sandpapir i forskellige korn

En plade der kan fungere som baggrund

Trælim (eller lim som kun underviseren må bruge)