
Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
StringArt i 2. og 3.klasse.
Jeg har fået lov til at sammenkoble natur og teknologi med håndværk og design i indskolingen i år. Det er der kommet fine forløb ud af. Bl.a dette StringArt projekt, som er en god øvelse for de mindre elever. Både i at lære at opholde sig i faglokalet og i at lære at mestre en hammer.
I forbindelse med læren om den lokale geografi i natur og teknologi, lavede vi afslutningsvis StringArt over Sjælland og Danmark i håndværk og design.
Mål
At lære at være i faglokalet og at benytte en hammer korrekt.
Bonusmål (som jeg ikke havde set komme): at binde knuder.
Forberedelse
Jeg havde på forhånd skåret 20*20 cm krydsfinér stykker ud. Og på papir optegnet Sjællands og Danmarks kystlinje og kopieret, så eleverne selv kunne vælge imellem dem.
Forløbet
Med små dykkersøm hamrede hver elev søm i hele den optegnede kystlinje på krydsfinéret. Herefter blev der bundet tråd (mange kunne ikke binde knuder, hvilket overraskede mig en del) på ét søm, hvor eleverne viklede tråde på tværs i mønster og farver de selv valgte. Resultaterne blev udstillet på biblioteket ved en minifernisering, hvor 6. klasse var inviteret.
Materialer
Garn vi havde på lager, modtaget fra forældre.
Dykkersøm, de mindste.
Krydsfinér á 20*20 cm.
Værktøj Hammer
Budgettet er svært at sige, da jeg brugte materialer vi havde i fovejen.