Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Trofæer -idé til løvsavskørekort.

Et forløb til det første løvsavs-bekendtskab.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det gik op for mig, at kun ganske få af elever i 5. klasse havde lært at bruge en løvsav. Derfor var det mit mål, at lære eleverne at bruge saven korrekt, i dette lille forløb om at lave trofæer.

Forløb

1. Elever startede med at tage noget aflagt legetøj med. Jeg havde købt et lager på genbrug til ingen penge. Før det, havde vi talt om, at det var hovederne der skulle bruges, ligesom i de rigtige jagt-trofæer.

2. Derefter lavede de en skitse over deres plade til deres trofæ.

3. Jeg havde sørget for, at ingen løvsave havde klinger på, da alle elever skulle sætte klinger korrekt i, efter min anvisning. Elever arbejdede under hele forløbet i grupper af 6-8 elever, hvor aftalen var, at de skulle hjælpe hinanden undervejs i arbejdet.

4. Savning gik i gang, hvor skitsen blev overført til krydsfinér, der blev spændt korrekt op på høvlebænken med minitvinger og derefter fulgt nøjagtigt med løvsavsklingen.

5. Finéret blev efterfølgende finpudset med forskellige korn sandpapir. Nogle valgte at male pladen med frugtfarve (som jeg har fundet ud af, fungerer virkelig godt på krydsfinér!)

Dyrene

Dyrene blev opmålt og savet eller klippet over.

Stofdyrene blev syet sammen og syet i opmålte (og på søjleboremaskine) borede huller.

Til plastdyrene savede elever et matchende stykke træ ud fra restekassen, som kunne gå i det hule dyr. Træet blev sømmet i dyret med små dykkere og derefter skruet på finérpladen med en lille skrue.

Udpluk af trofæer:

Tid:

Omkring 6 timer. (vi har 1 times lektioner)

Materialer:

Krydsfiner, gammelt legetøj, småt træ fra restekassen

Værktøj:

Løvsav, minitvinger, klinger, nål og tråd, fukssvans, sandpapir, skruemaskine, hammer, små søm (dykkere)