Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Vævede ugler. Inspiration til første "bløde" forløb.

4. klasses første projekt i H&D har været at vævet ugler. For at lære hvordan stof er vævet, få fingre i materialet og for at skabe finurlige ugler.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

#Fil 1

Forløbet her, har jeg netop afsluttet med en 4. klasse. Det er lavet efter inspiration fra et opslag i håndværk og design gruppen på facebook. Med godkendelse, fra bagkvinden Jane Haugaard Christiansen fra Danehofskolen i Nyborg, har jeg fået lov til at viderebringe forløbet her. 

Mål: At lære at væve. Men størst af alt - at lære hvordan stoffet på vores kroppe er lavet.

Materialer: Solid pap. Evt en gammel flyttekasse, garn, malertape, filt, fjer, grene.

Værktøj: Lineal, blyant, saks, nål med stort øje.

Teknikker: Opmåling efter instrukser, vævning, binde knuder, tråde en nål, sy korssting.

1. Gang. Baggrund. Hvad er vores tøj lavet af? Hvor er vores tøj produceret?

Tid: 2 timer.

Forberedelse: åbne pc med programmer/sider du skal bruge.

Eleverne går i dybden med deres mærker i tøjet. De skriver ned og vi laver samlet en liste over materialer deres tøj er i. Snakker om hvad de forskellige materialer er, og finder billeder på nettet (vises på smartboard).

Lav en samlet liste over hvor i verden tøjet er fremstillet. Derefter åbnes google earth på smartboard og går på jagt efter landene. Hele tiden i dialog om hvorfor tøjet er lavet præcis i det land. (det er billigere at producere, men hvorfor er det det?)

Derefter findes billeder af væve. Fra store nutidige maskiner til mindre historiske væve.

Jeg brugte disse to videoer at snakke ud fra: 

Stor vævemaskine 

Ældre væv

Hvis der er tid, introduceres elever til de væve de skal lave. Og de ugler der kommer ud af det.

2. gang. Væve laves.

Tid: ca. 2 timer.

Forberedelse: der skal skæres et stykke pap til hver elev. Jeg lavede på øjemål papstykker i ca. 20*25 cm.

Materialer: malertape, linealer, sakse og hvid solid bomuldsgarn.

Først præsenteres elever for hvad de skal gøre i dag. Skriv i punktform på tavlen. Det virkede godt for mine elever.

#Fil 2

Du forklarer, viser tydeligt på egen væv og skriver på tavle, inden du deler papstykker ud:

1. Skriv navn på væven.

2. Mål og lav en lille streg ned for hver cm. i toppen og i bunden af væven.

3. Klip nu ca. 1 cm. ned ved hver streg.

4. Den hvide tråd skal nu fungere som trend. Se evt. billede 1-8 på siden her 

5. Til slut sættes malertape i toppen og bunden af væven.

Det tager sin tid at måle op og klippe. Ikke alle bliver færdige på de 2 klokketimer.

3. 4. og 5. gang. Vævning.

Tid: Så mange timer det kræver.

Forberedelse: find materialer.

Materialer og værktøj: garn og sakse.

#Fil 3

Nu skal eleverne væve. Vis dem hvordan de skal gøre på egen væv. Op og under, op og under, op og under osv. Det er vigtigt at stramme det vævede godt undervejs. Jeg brugte ikke nål til at føre garnet med, men det kan man vælge at gøre.

De sidste gange. Tage stoffet af væv og fremtryl fine ugler.

Tid: 4 timer, men elever bliver færdige med stoffet i forskelligt tempo.

Forberelde: find materialer frem.

Materialer og værktøj: pladefilt, synåle med spids og stort øje, fjer og grene.

#Fil 4

Vis hvordan stoffet skal tages af væven. Start med at binde knuder for hver enlig tråd der er. Både i sider og i top og bund. Derefter har hver elev et fint lille stykke stof. Mange elever er forbløffede over, at det der deres værk!

#Fil 5

Derefter skal der klippes øjne og næb i pladefilt, der derefter påsyes. Jeg brugte korssting. Det kan være svært for elever at tråde nålen og at sy.

#Fil 6

Grene syes på forneden som små “fødder” og foroven som små ører. Fjer tilføjes, hvis elever synes.

#Fil 7

#Fil 8