
Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog

Praktisk undervisning for the greater good (i denne tid).
Det er okay, at fagene har været prioriteret forskelligt. Der har været rigeligt andet nyt, at holde styr på.
Privat billede.
Vi kan flere steder læse, at de praktiske fag i skolen er blevet noget forskelligt prioriteret, i perioden med nedlukning og genåbning af folkeskolen.
Undervisningen er blevet så forskelligt prioriteret, som fra ingen undervisning nogen steder, til “normal” undervisning andre (..eller, så normal den nu kan være, med de hensyn der skal tages i undervisningen).
Og det er sgu okay. Det er okay, at der ikke har været styr på det hele vejen rundt i landet. Det er okay, at fagene har været prioriteret forskelligt. For der har været rigeligt andet nyt, at holde styr på! Der er absolut ingen, der har prøvet noget lignende før. Ingen! Og for the greater good, som eks. generel forsvarlig undervisning ifm de sundhedsfaglige anbefalinger, ja, så kan jeg godt acceptere, at mit fag ikke bliver prioriteret. Så længe det er for en stund.
For selvom det kræver den store acceptknap fra håndværk og design, billedkunst, madkundskabs og musik - underviserne, så kræver det også en eller anden form for accept hos de censorer, der til sommer skal vurdere valgfagelevernes kundskaber i de obligatoriske praktisk-musiske valgfag.
Jeg ved ikke hvordan det vil fungere i praksis, men jeg tænker, at det er på sin plads, at censorerne i deres bedømmelser faktisk inddrager den viden vi alle har: at de praktiske fag i skolen er blevet noget forskelligt prioriteret i op til tre måneder i dette skoleår.