Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
Få gratis inspirationshæfte til H&D i indskolingen.
Det er en god oplevelse, at undervise de mindste i håndværk og design. Men det kan også være en udfordring, da eleverne bare ikke er særlig store. Og nu da det er vedtaget, at 3.klasse skal have det praktiske fag, har jeg samlet mine erfaringer og forløb i et gratis inspirationshæfte, som du kan hente nederst på siden.
Det er vedtaget, at 3.klasse skal have håndværk og design fra skoleåret 20/21. Jeg ved at flere skoler allerede begynder undervisningen i det kommende skoleår. Det glæder mig!
For selvom der kan være mange udfordringer forbundet med den politiske beslutning, som lokaler og tid, så synes jeg, at vi skal tage imod beslutningen med åbne arme. Og gerne skrue bissen på, overfor vores ledelse, hvis ikke de prioriterer faget.
For det er ikke det samme, at undervise 3. og 4. klasse i håndværk og design. Der er en klar fysisk forskel på eleverne, som det er vigtigt at tage højde for, når man planlægger og udfører undervisningen.
Inspirationshæfte til håndværk og design med de mindste.
I inspirationshæftet herunder, har jeg samlet en række håndværk og design forløb, som jeg har planlagt og gennemført med elever i 1., 2. og 3. klasse. Ved hvert forløb er der kort beskrevet hvad eleverne kommer til at lære. Der er også en materiale og værktøjsliste. For en detaljeret undervisningsplan, kan man nederst på siden i hæftet finde en QR kode, der linker til undervisningsforløb med tekst og billeder.
Fælles for alle forløb er, at de er meget simple. Der er fokus på få materialer og lidt værktøj. For i min optik, er det dét det handler om i 3.klasse: at præsentere eleverne for de materialer og det værktøj, de kommer til at bruge i de kommende år håndværk og design.
Gode råd.
I hæftet har jeg skrevet nogle gode råd til hvordan undervisningen af de mindste i de praktiske fag, kan lykkes:
- Undervisningen skal være meget simpel med få mål. Både for elevernes og din egen skyld.
- Sæt (helst) kun fokus på ét værktøj.
- Gør gerne undervisningen flerfaglig. Så giver det mest mening for eleverne.
- Inviter gerne bedsteforældre med som støttelærere. De og eleverne elsker det. Og vi elsker ekstra hænder.
- Hav alle materialer og værktøj fremme, inden undervisningen starter.
- Start den praktiske undervisning i et kendt lokale. I klassen eller i billedkunst. Der er eleverne trygge og flagrer ikke rundt. (Først efter et halvt år, havde jeg 3.kl. med i H&D lokalet.)
- Lad være med at tale for længe i introduktionen. De vil virkelig gerne i gang med det praktiske!
- Vær' tålmodig.
Aller sidst i hæftet er mine kontaktoplysninger, hvis der skulle være spørgsmål.