Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Blog

Vedtaget: Elever i 3.klasse skal have håndværk og design

Det er det en kærkommen politisk beslutning, at flytte håndværk og design ned i 3.kl. For eleverne har brug for det. Men vi skal være kritiske, når målene for faget kommer.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens håndværk og design-rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Katrine Diduch er Folkeskolens håndværk og design-rådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: katrine.dalindiduch@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Manglende praktisk dannelse.

3.klasse skal have håndværk og design fra skoleåret 20/21. Det er nu vedtaget. Jeg er meget tilfreds. Virkelig! Hvorfor? Fordi der er sket en ændring af elevernes praktiske kundskaber. Desværre en ændring i den lidt kedelige retning. Vi, der underviser eleverne, ser det hver dag. Det gør sig synligt i det helt simple, med elever, der ikke kan binde deres egne sko. Lyne deres flyverdragter. Holde på en blyant. Klippe med en saks. Og det gør sig i den grad synligt, når elever i 4.klasse skal have håndværk og design for første gang. Praktiske ting, som jeg tager for givet, eleverne har lært om, har de ingen anelse om hvordan fungerer. Det kan være at holde på en hammer, save med en lille fukssvans. Vide hvad en synål er. Kende forskellen på træ og plastik. Det er blot eksempler der alle peger i retning af manglende praktisk dannelse blandt eleverne.

Målene for faget.

Jeg skal ikke pege fingre af de ansvarlige for forringelsen lige nu. Jeg kan blot konstatere, at eleverne kan langt mindre med deres hænder i dag, end for blot 10 år siden.

Og præcis derfor er det godt, at håndværk og design rykker ned i 3.klasse. Fordi vi dér kan styrke elevernes praktiske dannelse. Lære dem at være trygge med værktøjet. Lære dem de simple teknikker, der klæder dem på til fagets mål fra 4.klasse.

Der er endnu ikke kommet mål for håndværk og design i 3.klasse, men jeg håber dæleme, at de der laver dem, kigger i retning af de skoler, der allerede har arbejdet med den praktiske undervisning hos de mindste. For her ligger gode didaktiske erfaringer, som kan komme andre undervisere til gode.

For vi må ikke tro, at de nuværende mål, og didaktikken vi bruger på mellemtrinnet, vil virke i 3.klasse. Eleverne er simpelthen for små. Derfor skal vi være kritiske, når målene for faget i 3.klasse kommer. Og huske at søge hinanden hjælp, når vi når til skoleåret 20/21.