Blog

Skriftlig fremstilling

Skriftlig engelsk og fremtiden

Jeg rettede sidste sommer en masse skriftlig fremstilling i engelsk. Hvordan tilpasser vi prøven til den nye digitale virkelighed, så den giver mening for eleverne?

Publiceret Senest opdateret

Skriftlig engelsk som prøve. Prøven udtrækkes.

Marshall

Lærer - engelskvejleder. Sønderholm Skole i Aalborg Kommune. Lærer fra Aalborg Seminarium 1997. Linjefag, engelsk og historie, ekstra linjefag, biologi 2009. PD i engelskvejledning 2010

Eleverne skal lytte til engelsk. De skal læse engelsk. De skal arbejde med sprog og sprogbrug(grammatik). De skal skrive en skriftlig fremstilling.

De tre første prøveelementer er nu blevet selvrettende. Det er som censor blevet nemmere bortset fra at mange skoler sender resultaterne på en del forskellige måder. For at kvalitetssikre karakteren skal man gå i detaljen. Det er digitaliseringens glæder. Det er ligesom at sidde i kø på motorvejen i ens nye elbil.

Det efterlader den sidste opgave i prøven, Free Writing, som skal analogt rettes efter ministeriets rettekriterier.

Eleverne skal skrive ud fra oplægget. Det gør langt de fleste. Jeg må antage, at ingen har snydt. 

Den skriftlige prøve i engelsk antager, at eleverne har en vis viden de kan trække på med hensyn til kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande. De må ikke søge informationer på nettet.

I dette års prøve, maj 2023, skulle eleverne på udveksling på en engelsk overbygningsskole, for efterfølgende at have deres engelske makker på udveksling på deres skole. Det er et glimrende koncept at skrive ud fra. 

Størsteparten af de 250 besvarelser jeg læste havde i begrænset omfang været i Storbritannien. Besvarelserne handlede i bedste fald om skoleuniformer og dobbeltdækkerbusser. Måske var der en håndfuld besvarelser, som havde hørt om crumpets og afternoon tea, eller lignende klassiske kulturelle emner om Storbritannien. Resten var præget af en Netflix-baseret viden om USA og High School.  Storbritannien er meget lidt til stede i størstedelen af elevernes bevidsthed. De ved ret meget stereotypt om USA og nærmest intet om UK. Bacon og æg til morgenmad er dog en undtagelse. 

Mange elever fremstår også lidt rådvilde over, hvad de skal skrive om deres land, Danmark. Hvad skal man dog vise en fremmed kammerat, i en uge, i ens hjemby. Nogle vil feste og drikke med deres engelske ven. Andre tænker over madpakker kontra kantinemad. Har engelske børn andet tøj end skoleuniformer?

Hvad viser man frem, når man bor i en landsby og lige har været i London? 

De fleste bruger mindst tid, eller ingen tid, på den del af opgaven.

Måske har eleverne været på nettet under besvarelsen. Ingen ved det. De burde de have været. Det kunne have kvalificeret besvarelsen.

Det er i min optik fremtiden for skriftlig engelsk. Eleverne skal have et link til en tekst eller en kort film/dokumentar, som de skal forholde sig til og besvare med kildeangivelser. Skriftlig dansk har det og det giver ret meget mening.

Måske skal alle de fire prøveelementer være koblet tematisk sammen, så eleverne kan bruge hele prøveoplægget, som afsæt til deres "Free Writing".

Fremtiden er ikke så skræmmende. Prøverne skal følge med tiden.