Marshall
Blog
A little more conversation, please!
En af de tilbagevendende frustrationer jeg som engelsklærer står overfor er spontan stilhed, når der skal tales engelsk på klassen. En af de metoder jeg bruger for at skabe selvtillid i "Spoken English" er det følgende.
Hjemmesiden er ret lang at søge præcist på, men den har været trofast i mange år nu.
English Language Center Study Zone, lavet af University of Victoria i Canada til voksne studerende.
Det er gratis og virker fremragende til danske elever.
Det er i 5 niveauer. De passer ikke til den europæiske standard, CEFR, men det er i princippet ligegyldigt.
Konceptet er simpelt. Quiz, indsætningsopgaver, genskab historien. Dertil en del grammatikopgaver.
http://web2.uvcs.uvic.ca/elc/studyzone/
Det er, som altid, en god ide at arbejde opgaverne igennem selv, for at kende håndelaget og hvad der er faldgruber.
Min tanke er, at eleverne nemmere producerer sprog, når der er et forlæg. Det med selv at formulere sig er svært. Når det er oplæsning og gengivelse af ord og sætninger, så er det straks mere sikkert.
Min oplevelse er at det giver alle grupper elever selvtillid. Jeg finder en gennemgang på klassen via en projektor, efter det personlige arbejde, ret effektivt. Det giver succesoplevelser med det at sige noget meningsfyldt på engelsk. Man kan sagtens gennemgå forskellige niveauer og tale med forskellige elever, om forskellige tekster. Jeg er jo garanten for deres korrekthed og den bliver kun flyttet, når jeg taler med dem
Derfra er det bare at udvide kompleksiteten af de ting, man skal snakke om.
Hvis man gennemser teksterne på hjemmesiden, så vil man se Nasreddin-tekster. Det er Nasreddin Hodja, som er hovedperson i en masse korte tekster. De er ret udbredte og kan findes på nettet i mange sammenhænge. 1996-1997 blev af UNESCO udråbt til Internationalt Nasreddin år. Nasreddins historier finder sted i Mellemøsten, og er ret underfundige i deres humor.
Jeg kan kun anbefale English Language Centre Study Zone, som et oplæg til at arbejde aktivt med sproget.