Marshall

Blog

Nationale test skaber også udfordringer i USA

No Child Left Behind loven blev introduceret i 2001 i USA. Den tester elever på 3. til 8. klassetrin hvert år. Det er kombination af Nationale Test og Løkke's Præmiepulje.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg læste den linkede artikel om uddannelsesreform og hvordan de tester i USA blev jeg lidt overrasket. 

Marshall

Lærer - engelskvejleder Seminarieskolen Lærer fra Aalborg Seminarium 1997 Linjefag, engelsk og historie Ekstra linjefag, biologi 2009 PD i engelskvejledning 2010

Amerikanernes skoler lider efter min forståelse af tingenes tilstand af lidt samme syge som det danske skolesystem.

Folkeskolerne i Danmark er underfinansieret og overreguleret, hvilket underligt nok, ikke leverer de fornødne resultater. Det gør at forældre, der kan, vælger andre skoleløsninger for deres børn.

Ingen forældre eksperimenterer frivillligt med deres børns skolegang.

Derfor vokser søgningen til fri- og privatskoler, samt efterskoler.

I USA tester de alle elever årligt i 3. til 8. klasse. De skoler hvor deres testscore stiger bliver belønnet med tilskud og de der klarer sig dårligt bliver straffet med faldende tilskud.

Obama indførte en præmiepulje ligesom Løkke, måske har Løkke lært det der. Obamas model forstærkede No Child Left Behind med større præmiesummer til gode præstationer.

De nationale resultater i USA er stagneret i de seneste år ligesom de dårligst præsterende skoler klarer sig dårligere end tidligere.

Hvad er Diane Ravitch' konklusion på uddannelsesreform og test.

Børn og skoler har brug for stabilitet, ikke disruption. Erfarne og dygtige lærere og velholdte moderne skoler.

Det virker

Diane Ravitch er uddannelseshistoriker og forskningsprofessor ved New York's Steinhardt Universitet. Hun har også været assisterendeuddannelsesminister i USA.

Time Magazine artikel om uddannelsesreform og nationale test i USA.